Ombudsmannen för Transport: "Många medlemmar är arga"

Förare på Nilsbuss känner sig lurade på både tid och ekonomisk ersättning av arbetsgivaren. Fackliga förhandlingar är påbörjade.

Något medlemmarna reagerat på är företagets egna system med en "flextidsbank" som medför att förarna bland annat inte får någon övertidsersättning utanför ordinarie schematid.

"I den här branschen får man vara beredd på övertid men då ska man ha betalt för det och man ska också ha övertidsersättning, det tycker vi är ganska naturligt. Många medlemmar är arga och frustrerade och känner sig lurade på mycket tid", säger ombudsman Mats Andersson.

Något medlemmarna reagerat på är företagets egna system med en "flextidsbank" som medför att förarna bland annat inte får någon övertidsersättning utanför ordinarie schematid. "I den här branschen får man vara beredd på övertid men då ska man ha betalt för det och man ska också ha övertidsersättning, det tycker vi är ganska naturligt. Många medlemmar är arga och frustrerade och känner sig lurade på mycket tid", säger ombudsman Mats Andersson.

Foto: TT/ Jenn Hultberg

Vimmerby2021-06-15 19:30

– Det jag kan bekräfta är att medlemmarna ringer hela tiden och tycker att det går för sakta, det de säger till oss är att de blir påtvingade raster om det uppstår luckor mellan körningarna. Vårt förhållningssätt är att man ska få betalt den tid man är schemalagd, säger Mats Andersson ombudsman på Transportarbetareförbundet.

Vad hoppas ni förhandlingarna kommer leda till?

– Vi hoppas på att vi kommer överens, men ett krav från vår sida kommer vara ekonomisk ersättning för våra medlemmar.

Kan det bli tal om strejk?

– Vi har en fredsplikt enligt kollektivavtalet men vi har många medlemmar som gjort klart för oss att de kommer sluta arbeta utanför schematid.

När fortsätter förhandlingarna?

–Redan i veckan som det ser ut nu, men förhandlingarna kommer nog att pågå under en period.

Står ni långt ifrån varandra i de här frågorna?

– Ja det tror jag, säger Andersson.

Till oss säger vd Anders Fransson att det rör sig om endast två medlemmar som driver frågan, stämmer det?

– Nej, det är alla anställda som har reagerat på detta och tvisten som sådan rör samtliga förare, säger han.

Fransson menar också att man tagit ner ärendet från central nivå till lokal, vad säger du om det?

– Ett ärende, taxichaufförer, är återremitterat och ska tas upp på lokal nivå först, sen kan det hamna centralt igen. Ärendet om busschaufförer är kvar på central nivå. Han vill förminska problemet genom att gå in på tekniska detaljer och vinkeln att det här är över, så är det inte.

De tjänster som Nilsbuss har ute nu – är det slump eller ett resultat av situationen?

– Det här börjar bli allmänt känt. Personer som sökt eller tänker söka hör av sig till oss och undrar hur det ligger till så där har man nog svårt att rekrytera personal, säger Andersson.

En förare som är anonym bekräftar fackets syn.

– Bara i Gamleby och Västervik är det åtta chaufförer som är rörande överens om att företaget systematiskt stjäl pengar från oss dagligen, i Nybro och Emmaboda tillkommer ett extra 20-tal. Vi kommer att fortsätta att driva det här för vi vet att han gör fel.

Fransson nämner språkförbistringar och bristande förståelse för företagsstrukturen som anledningar till konflikten, vad säger du om det?

– Vi är svenska medborgare som talar flytande svenska, jag har arbetat här hela mitt liv och är svensk. Problemet är att han inte kommer hit och pratar med oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!