Men det är inte banken som ringer.
– Det är bedragare som ringer och vi vill varna vimmerbyborna för att lämna ut några uppgifter. De här personerna ringer från olika mobilnummer som är kopplade till kontantkort, säger Kent Skaate på Vimmerby Sparbank.
Han och kollegan Carolina Davidsson säger att det de senaste dagarna har kommit in ett tiotal kunder på bankkontoret, och minst fem personer har ringt och berättat om att de har blivit uppringda av någon som har utgett sig för att vara från Vimmerby Sparbank. Kunderna har berättat hur personen i andra luren ber om personliga uppgifter som kontokortsnummer, koder eller inloggningsuppgifter till mobilt bank-ID.
– De ringer upp vimmerbyborna och säger att de är från banken, att något har blivit fel och måste "rättas till". Ibland har de sagt att det blivit något konstigt med en överföring eller fond eller annat och uppmanar folk att lämna ut sina koder, säger Kent Skaate.
– Antagligen har de tagit reda på folks personnummer och försöker på så sätt logga in om de får ut några koder.
Men hade det i verkligheten blivit något fel med exempelvis en överföring, hade en banktjänsteman aldrig ringt och bett om personliga uppgifter, säger Carolina Davidsson.
– Vi vill verkligen uppmärksamma alla på att banker aldrig någonsin ringer till sina kunder och ber om exempelvis koder eller kortnummer. Ingen bank gör så, säger hon.
– Det är bara kunden själv som behöver sina koder för att logga in via sin egen dator eller mobil.
Kent Skaate säger att han i dagsläget inte vet om någon bankkund från Vimmerby har blivit av med några pengar.
– Vi vet inte om någon råkat illa ut men för att förhindra att det sker vill vi uppmärksamma problemet så att ingen blir lurad. Kanske är det fler banker som är drabbade.
De kunder som har drabbats i Vimmerbyområdet är nästan uteslutande äldre personer.
– Kanske tänker man att de har mer kapital än exempelvis en ungdom som precis börjat jobba, säger Carolina Davidsson.
Att det sker just i semestertider är heller ingen slump, tror hon.
– Oftast kanske bedragaren säger att det är krångligare att gå in på bankkontoret och rätta till "felet" och att de kan göra det genom att få koderna på telefon. Är man ute och reser och kanske man tycker att det är lättare än att ta sig tiden att gå in till banken.