Familjen Nestor bor på Källgatan i Vimmerby och Henrik har i flera års tid kämpat för att få kommunen att sänka hastigheten.
– Gatan är inte lämpad för hastighetsbegränsningen som är satt. Det blir skarpa accelerationer och vi som bor längs gatan märker att det krävs att man gasar på rejält för att komma upp i 40km/h på den korta säger Henrik Nestor.
Längs den korta gatan, mellan Drottninggatan och Stenbäcksgatan, ligger sex hus och där bor flera barnfamiljer.
– Det är helt enkelt fel hastighetsgräns på en plats där det saknas trottoarer. Gatan är också promenadstråk för barn som går till Vimarskolan och eftersom det inte finns några trottoarer så går barnen på gatan.
Risken för olyckor är, enligt Henrik Nestor, hög och oron kulminerade när familjens katt hittades påkörd.
– I måndags så hittade grannen honom död intill gatan och som jag ser det är det ett tecken på att vi haft rätt. Sen fattar jag att det är klart att det kan hända att man kör på en katt, men risken minskar om man inte kör lika fort, säger han.
För snart två år sedan skickade Henrik in ett medborgarförslag om att sänka hastigheten på gatan. Där skriver han bland annat att det är en tidsfråga innan en olycka sker och att "om Vimmerby är barnens stad och inte bilarnas torde detta vara ett enkelt beslut."
Han föreslår bland annat också att gatan kan göras enkelriktad eller spärras av på mitten med betongsuggor, men medborgarförslaget fick avslag med motiveringen att en hastighetsättning på 30km/h utreddes i projektet "Rätt fart i staden" och där blev beslutet att 40 km/h skulle gälla på Källgatan.
– Jag tycker att kommunen agerar fel. För mig är det helt uppenbart att gatan ska ha 30km/h, eller egentligen 20km/h, som hastighetsgräns. Drottninggatan som är mycket större har 40km/h och där är det lämpligt, men på Källgatan är det inte det.
I avslaget hävdar kommunen dessutom att man samlat in yttranden från grannar som är "rörande överens om att gatan inte ska ha återvändsgränd eller avstängning", men enligt Henrik Nestor så stämmer det inte.
– Vi umgås med 2-3 andra hushåll som bor i husen som ligger närmast Drottninggatan, de tycker också att man måste göra något åt hastigheten. 5 av 6 fastigheter är också för blomlådor för att sänka hastigheten på sommartid och ser man det till antalet individer så är vi fler som bor här som jag vet vill sänka hastigheten. Att grannarna skulle vara överens om att inget behöver göras stämmer helt enkelt inte, säger Henrik Nestor.
Maria Åkerö, trafikingenjör på Vimmerby kommun, får svara på frågan om vad som krävs för att hastigheten på en gata ska ändras:
– Vi har rutiner och Rätt fart i staden som vi går efter, och som vi även svarat på medborgarförslaget med, säger hon.
Men är det rimligt att Källgatan har samma hastighetsbegränsning som exempelvis Drottninggatan?
– Vilka gränser vi har regleras av regeringen och riksdagen, det finns regelverk att följa som har att göra med vägens utformning. Källgatan har 40km/h i och med Rätt fart i staden.
Maria Åkerö säger dock att hon förstår att man som småbarnsförälder kan bli orolig över hastigheterna.
– När det kommer till farthinder har vi blomlådor på villagator men sen har jag också föreslagit boende på Källgatan att skicka in ett medborgarförslag om att ändra rutinerna för farthinder, säger hon.