Färre begravningar - fler byråer

Begravningsbranschen borde vara en bransch med stabil efterfrågan, kan tyckas. Men med sjunkande dödstal och fler begravningsbyråer som konkurrerar med varandra har många fått det tufft.
Om årets trend fortsätter kommer dödstalen att vara nere på samma nivå som för nästan 40 år sedan.
- Det är lite färre som avlider just nu, men det är som det är. Det går i vågor, säger Jessica Karlsson på Rundqvists begravningsbyrå i Vimmerby.

Dödstalen fortsätter att sjunka i Sverige och om årets trend håller i sig kommer antalet döda att vara det lägsta sedan 1977. Sundare vanor ger längre livlängd, influensan har varit mild i år och kullarna som föddes i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet är små. Foto: Scanpix

Dödstalen fortsätter att sjunka i Sverige och om årets trend håller i sig kommer antalet döda att vara det lägsta sedan 1977. Sundare vanor ger längre livlängd, influensan har varit mild i år och kullarna som föddes i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet är små. Foto: Scanpix

Foto:

Vimmerby2014-11-20 07:33


Att det kan bli lågsäsong för begravningar känns kanske som en främmande tanke för de flesta av oss. Dock är svängningar i dödstal ingen nyhet. Men nu talas det om extremt låga tal. För branschen innebär det problem. Lönsamheten sviktar på en marknad där antalet aktörer växer, samtidigt som antalet avlidna per år sjunkit de senaste åren, skriver Dagens Industri, som låtit kreditupplysningsföretaget Upplysningscentralen ta fram statistik.
De senaste åren har antalet avlidna per år sjunkit och om årets trend fortsätter kommer dödstalen att vara nere på samma nivå som de var senast 1977. Orsakerna är positiva - vi har bättre hälsa generellt, röker mindre, lever längre tack vare medicinska framsteg och ser man mera kortsiktigt talas det också om en "mild influensa".
På Sveriges Begravningsbyråers Förbund, SBF, pratades det om en överetablering redan för tio år sedan. Det finns närmare 800 byråer och antalet ökar med runt tio varje år. Störst är Fonus, med 30 procent av marknaden. Fonus, en ekonomisk förening med folkrörelsen som ägare, är också en del i förklaringen till de krympande vinsterna, anser Roland Sigbladh, marknadschef på kreditupplysningsföretaget UC.
- Fonus skriver i sin verksamhetsberättelse att de har ett samhällsuppdrag att vara prisåterhållande. Det innebär att de andra aktörerna inte kan ligga särskilt mycket högre och därför blir det rätt dålig lönsamhet i branschen, säger han till DI.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om