Fastighetsägarnas nya ”matchmaker” på plats i Vimmerby

– Vimmerby är en spännande handelsstad, men i allt utvecklingsarbete handlar det om att jobba brett, säger etableringskonsult Magnus Örn, som igår hälsade på i Vimmerby, där han inlett ett samarbete med Vimmerby Fastighetsklubb för att hjälpa till att hitta nya hyresgäster till stans lediga lokaler.

Johan Hemmingsson, ordförande i Vimmerby Fastighetsklubb, tror att medlemmarna kommer att ha stor glädje av etableringskonsult Magnus Örn, Borensberg, som igår var i Vimmerby för att knyta nya kontakter hos bland annat Rotary. ”Framöver kommer jag att träffa alla fastighetsägare i föreningen och se vilka behov man har. Det här är ett arbete som måste ske brett, och i viss mån också inifrån – visst handlar det om att försöka få kedjor till Vimmerby, men inte bara det.” Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Johan Hemmingsson, ordförande i Vimmerby Fastighetsklubb, tror att medlemmarna kommer att ha stor glädje av etableringskonsult Magnus Örn, Borensberg, som igår var i Vimmerby för att knyta nya kontakter hos bland annat Rotary. ”Framöver kommer jag att träffa alla fastighetsägare i föreningen och se vilka behov man har. Det här är ett arbete som måste ske brett, och i viss mån också inifrån – visst handlar det om att försöka få kedjor till Vimmerby, men inte bara det.” Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Foto:

Vimmerby2016-05-10 09:07

Igår presenterade han sig för Rotary. Några av medlemmarna i Vimmerby Fastighetsklubb har han redan träffat och fler ska det bli.

Magnus Örn, Borensberg, har i drygt 20 år jobbat med etablerings- och konceptfrågor, framförallt för Stadium men också för Bixia och Ö&B.

Nu anlitas han av medlemmarna i Vimmerby Fastighetsklubb för att fylla lediga lokaler med lämpliga hyresgäster – i dagsläget finns ett tiotal lokaler. Inriktningen är i första hand detaljhandeln.

– Man kan säga att nu sitter jag på andra sidan, jag vet hur företag resonerar.

Jobba brett

Är det något han lärt sig är det att det kan ta tid.

– Etableringsprocessen för kedjorna inom detaljhandel är minst 12 månader.

Men Magnus Örn tycker inte att fokus ska vara alltför ensidigt inställt på de stora kedjorna.

– Vi måste jobba brett, och det betyder kedjor och att upprätthålla bra kontakt med dem, ja, men också att jobba inifrån och lokalt.

Johan Hemmingsson, ordförande i Vimmerby Fastighetsklubb, är inne på samma spår:

– Vimmerby är Vimmerby, inte Västervik, definitivt inte Linköping och absolut inte Paris eller Milano. Vi ska utvecklas på Vimmerbys sätt.

Och det betyder?

– Att bland annat försöka göra stadskärnan trivsam och mysig, att utveckla det som kallas upplevelsehandel, där shopping kombineras med en upplevelse.

Magnus Örn och hans uppdragsgivare tror också på ökad konkurrens.

– Ökad konkurrens bidrar till ökad omsättning. Ska du köpa nya löparskor åker du inte till ett ställe där du vet att det bara finns en sportaffär. När jag jobbat med etablering inom Stadium vet jag att på varje ny ort ställs alltid frågan ”finns utrymme för alla?” och efter ett år tycker man att det gått jättebra och satt fart på handeln.

Samarbetet mellan fastighetsägarna och Magnus Örn är ingen enmansshow eller quick fix, betonar Johan Hemmingsson.

– Jag hoppas att fastighetsägarna tar bollen. Vill man ha bra handel måste man också se till att lokalerna man erbjuder är attraktiva och anpassade i ett tidigt skede.

Magnus Örn ser potential i Vimmerby.

– Det är en gammal handelsstad med många bra verksamheter. Befolkningsunderlaget är vad det är, men inpendling och handelsindex ligger bra till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om