Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan

I Focushuset i Vimmerby hölls nyligen en examination på kursen flerspråkighet och interkulturalitet som 30 förskollärare vid Vimmerby kommuns förskolor läst via Jönköpings University.

Från vänster, Maja Vainio, Gunnel Åkesson, Mia Nilsson, Sofie Mjösberg, Jennifer Zeilon och Ann-Sofie Philips. Foto. Roelof Stroetinga

Från vänster, Maja Vainio, Gunnel Åkesson, Mia Nilsson, Sofie Mjösberg, Jennifer Zeilon och Ann-Sofie Philips. Foto. Roelof Stroetinga

Foto:

Vimmerby2018-03-28 18:00

- Som en del i examinationen håller vi en utställning med projekt som förskollärarna har arbetet med under sin kurs. Kursen drivs av Skolverket, säger Susanne Andersstaf från Jönköpings University.

Ett 20-tal kommuner har deltagit i kursen varav en är Vimmerby. Ett socialt hållbart samhälle utifrån kultur och flerspråkighet har varit fokus. Jönköpings Universitet satsar mycket på den globala världen.

- Människor flyr från krigsdrabbade länder och vi måste lära oss att hantera den kulturella mångfalden bättre. På ett öppet och humant sätt, säger Susanne Andersstaf.

Utställningen förra veckan var den sista av fyra uppgifter och en slutredovisning av projektet. Förskolorna Lunden och Lilla Lunden i Vimmerby har arbetat med projektet "Alla får dansa". Ett musikprojekt med bland annat en film som de själva har gjort. Flerspråkighet har varit i fokus på en förskola där det finns barn som talar bland annat arabiska, polska och kurdiska. Genom dans och musik kan barnen ha gemenskap utan att ha samma språk.

- Barnen var jätteintresserade, säger Lotta Åberg och Anneli Hjelm.

Tre andra förskolor; Bullerbyn i Vimmerby, Katthult i Storebro och Kotten i Frödinge körde gemensamt ett projekt som hette "Vatten". De gjorde bland annat experiment med hjälp av pedagoger. En pedagog slängde ut kokat vatten i kylan och som en explosion blev vattnet ånga i frostkylan. Barnen gjorde själva också experiment, som med tre frysta vattenballonger och sedan strödde socker på en och salt på den andra och den tredje med ingenting alls. Det gav fina regnbågsfärger.

Junibackens Förskola i Tuna jobbade med projektet som hette "Platser". De jobbade på flera olika förskolor i kommunen. Mia Nilson jobbade med barnen i en ålder 1 till 3 och de jobbade med Tyskland lyssnade på tysk musik och dans. För barnen i 5-6 års åldern gällde det platser runtom i världen. Skapa en fantasi eller drömmarnas värld. Möten och kommunicera på ett annat språk, som teckenspråk och kroppsspråk. Det var Sofie Mjösberg som höll i detta.

- Vi reste bland annat ut i världen med Google Earth och såg olika platser i världen ovanifrån. Barnen har bland annat skapat ett eget jordklot, berättar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om