Förra året gick startskottet för den ettåriga musikallinjen på Vimmerby Folkhögskola. Nu drygas utbudet ut med ytterliggare en ettårig utbildning på eftergymnasial nivå.
– Allt började med att Jennie Leander Lilja på Kulturskolan frågade mig om vi skulle göra ett samarbete kring utbildning för de som vill arbeta med musikalgenren. Vi såg inte att det fanns ett utbud här i närheten. Så då startade vi musikallinjen. Men vi hade hela tiden planen att skapa ytterligare en utbildning som var mer inriktad på att sätta upp en produktion, säger Susanne Lindvall.
Den planen har nu gått i lås och fram till den 15 april går det att söka Musikal - Produktionsår.
– Den ser lite annorlunda ut från musikallinjen som fokuserar på att sjunga, dansa och spela teater. Den nya utbildningen kommer att ha mycket fokus på scenen, att möta publik, veta hur man sätter upp en föreställning och att skapa för hela produktionen.
Men för att utbildningen ska bli av krävs det att minst 12 deltagare anmäler sig.
– Det måste vi ha för att det ska vara ekonomiskt hållbart. Så vi testar på hur söktrycket kommer bli. Man måste satsa för att vinna.
Hur tänker ni kring att starta upp en utbildning under en pandemi?
– Vi startade vår fastighetsskötarutbildning i januari 2020 och musikallinjen i höstas. Vi har följt rekommendationerna och ibland har utbildningarna varit på distans. Men det har fungerat. Den här kommer att starta i augusti då hoppas vi på mer normala förhållanden. Men hur som helst kan vi inte bara lägga oss platt ner och vänta på att detta ska gå över. Folk har fortfarande ett behov av utbildning, säger Lindvall.
Kajsa Lundahl är kursansvarig för musikallinjen och kommer vara engagerad även i den nya utbildningen.
– Det känns jätteroligt. Jag tror att det finns en efterfrågan generellt i landet. Har man gått en förberedande utbildning, eller ett år på folkhögskola, kan detta vara ett väldigt bra sätt att få genomföra en produktion, få erfarenhet och något att ha med på CV:t inför framtiden. Jag märker också på deltagarna på musikallinjen att de gärna vill upp på scen mer och jobba med att skapa en större produktion. Men på ett år hinner man inte riktigt komma till det stadiet utan att skala bort för mycket av det övriga. Så produktionsåret är ett bra komplement.