Förälder skarpt kritisk mot skolan: "Aldrig någon lugn och ro"

Droppen är nådd för vårdnadshavaren till en elev på Vimarskolans högstadie.
Stök i klassrummet och avsaknaden av konsekvenser gör att skarp kritik riktas mot skolan och dess personal.
– Lärarna behöver ha auktoritet och få respekt från eleverna.

Elever hoppar upp på bänkar, kastar saker och stökar runt under lektionstid, enligt en vårdnadshavare som är kritisk mot studieron på högstadiet.

Elever hoppar upp på bänkar, kastar saker och stökar runt under lektionstid, enligt en vårdnadshavare som är kritisk mot studieron på högstadiet.

Foto: Axel Hilleskog

Vimmerby2025-02-22 07:00

Vimmerby Tidning har pratat med vårdnadshavaren som menar att stöket i klassrummen pågått ett bra tag.

– Jag har ifrågasatt studieron i snart två är. Enligt min dotter kan elever hoppa upp på bänkar, kasta saker och stöka runt under lektionstid utan att någon gör något åt det. Det är bara lugna tillsägelser från lärarna. Jag ställer mig frågande till hur det inte kan bli några konsekvenser för de som missköter sig?

Vårdnadshavaren menar att hen flera gånger varit i kontakt med Pernilla Begu, rektor för årskurs 7-9 på Vimarskolan, med anledning av problemen.

– Förra året när jag framförde min kritik hänvisades jag till min dotters klassföreståndare. Jag har fått tillbaka svar om att de lyssnar på oss och tar in det som sägs. Men vi får ju inte veta exakt vad som görs på grund av sekretess.

undefined
Elever hoppar upp på bänkar, kastar saker och stökar runt under lektionstid, enligt en vårdnadshavare som är kritisk mot studieron på högstadiet.

Trots det ska problemen ha fortsatt, enligt föräldern, som nu tagit kritiken vidare.

– Det finns brister i hur de vuxna agerar. Därför har jag skrivit in en klagomålsansökan till kommunen, vilket jag även meddelat rektorn och klassföreståndaren. Man måste göra det till huvudman innan man kan gå vidare med att anmäla till Skolinspektionen.

Har du fått svar på det?

– Jag fick svar från rektorn om att man kontinuerligt jobbar med att skapa en studiero för eleverna, och att klassföreståndaren ska titta på hur det ser ut under lektioner med andra lärare.

Vårdnadshavarens bild är att grundläggande respekt från eleverna saknas för vissa lärare.

Föräldern ger exempel på när problemen ska ha lyfts med vårdnadshavare.

– På ett föräldramöte förra året berättade lärarna att om de ber eleverna att skärpa sig svarar de bara: "Vad ska du göra annars?". Det är den jargongen som råder. Man kan bara föreställa sig hur det är på lektionerna då.

undefined
"Jag har ifrågasatt studieron i snart två är", säger en vårdnadshavare.

Istället behöver de skötsamma eleverna anpassa sig, menar vårdnadshavaren.

– När det var högljutt under en lektion hade en lärare sagt till min dotter att hon borde höja ljudet i sina hörlurar. Det är alltså de som sköter sig som måste anpassa sig istället.

Tillgängliga grupprum får inte användas av eleverna som behöver lugn och ro, vilket vårdnadshavaren menar är "kollektiv bestraffning".

– Jag har skrivit till rektorn om att jag tycker det är kollektiv bestraffning som bedrivs, eftersom ingen får använda grupprummen. Min dotter skulle behöva det på grund av den höga ljudvolymen.

Enligt vårdnadshavaren får inte grupprummen användas på grund av risk för skadegörelse bland annat.

– De ligger en bit bort från klassrummen och lärarna säger att rektorn bestämt att eleverna inte får vara där själva eftersom skadegörelse har förekommit, och att det måste vara vuxna närvarande.

Hur känner din dotter kring att gå till skolan?

– Hon vill vara i skolan för att lära sig saker, men det blir skitjobbigt när det bara är vissa som vill jobba och andra elever som snackar, hoppar och leker runt. Det är småbarnsfasoner fast de går i högstadiet.                    

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!