Det säger Maria Kustvik, publicistisk chef på NTM, koncernen där bland annat Vimmerby Tidning ingår.
– Idag kan distributionen av ett enskilt exemplar av tidningen kosta så mycket som 50 kronor, berättar Mattias Ternstedt, vd för Svensk hemleverans.
– I vissa geografiska områden där det är glest mellan brevlådorna är kostnaden för att dela ut en papperstidning betydligt högre än intäkten vi får från prenumeranterna. Det är inte hållbart i längden, säger han.
Papperstidningens utgivningsdagar kommer att bli tisdag, torsdag och lördag.
– Vi kommer inte att dra ner på journalistiken. Effekten av frekvensnedgången blir att tidningarna blir tjockare och att vi kan fokusera mer digitalt, säger Maria Kustvik.
– Samtidigt öppnar vi sajten så att fler – även de som ännu inte skaffat en prenumeration – kan få läsa vår journalistik och upptäcka att vi har den bästa lokala rapporteringen.
Förändringarna innebär inga varsel varken på redaktionen eller på annonsavdelningen. Däremot påverkas tidningsbud inom Svensk hemleverans organisation på sikt.
– Vi vet inte än hur många som berörs. Det här blir ett första test. Vi har startat ett projekt som kommer att utvärdera och analysera effekterna av förändringen och hitta den bästa utdelningsmodellen framåt, säger Ternstedt.
En annan förändring som sker är att Kinda-Posten läggs ner. Prenumeranterna kommer istället att slussas över till Corren, som redan i dag sköter bevakningen i Kinda.
– Detta skapar en tydlighet då Vimmerby Tidning kan fokusera på Vimmerby och Hultsfred, säger Maria Kustvik.
Vimmerbytidning.se kommer även i fortsättningen att vara bemannad dygnet runt, alla dagar om året. En digital prenumeration gör det möjligt att läsa artiklar på vår sajt. Det finns också en e-tidning, som är en digital kopia av papperstidningen.
– Vi har gjort en stark digital tillväxtresa kommersiellt senaste åren och den här satsningen kommer stärka oss ytterligare på den lokala annonsmarknaden. Jag är stolt över våra nära samarbeten och kundrelationer och vår produktportfölj som i vår trovärdiga kontext ger effekt och skapar verklig nytta för våra kunder, säger Christian Ingemarsson, försäljningschef för område Småland.
– Den fortsatta satsningen i Vimmerby betyder mycket för mig. Det här är en milstolpe i Vimmerby Tidnings drygt 160-åriga historia och nu säkerställer vi att Vimmerbyborna kan läsa högkvalitativa lokala nyheter i framtiden och att vi fortsatt framåt hjälper det lokala näringslivet att nå ut med sina budskap och stärka den lokala handeln.