Fordonselever topp tre i länet

Johan Svensson, Erik Axelsson och Richard Gustavsson är riktiga bilproffs. I alla fall kan de skryta med att de är de tre bästa bilmekanikereleverna i länet. - Bara att lyfta på hatten för fordonsprogrammet i Vimmerby, som lyckas attrahera så duktiga elever, säger en imponerad Staffan Schygge, regionchef på Transportgruppen i Jönköping.

Toppresultat i slutprovet fick de här eleverna, som snart slutar fordonsprogrammet i Vimmerby. Från vänster Erik Axelsson (2:a i länet och 12:a i riket), Richard Gustavsson (3:a i länet) och Johan Svensson (1:a i länet och 5:a i riket).

Toppresultat i slutprovet fick de här eleverna, som snart slutar fordonsprogrammet i Vimmerby. Från vänster Erik Axelsson (2:a i länet och 12:a i riket), Richard Gustavsson (3:a i länet) och Johan Svensson (1:a i länet och 5:a i riket).

Foto:

Vimmerby2011-06-03 04:05


När MYNs (Motorbranschens Yrkesnämnd) slutprov för de sex olika fordonstekniska yrkesgrenarna avgjordes i år visade verkligen eleverna på fordonsprogrammet i Vimmerby framfötterna.
Johan Svensson - bäst i Kalmar län - kom på femte plats i Sverige och klasskamraterna Erik Axelsson, tvåa i länet, kom på 12:e plats i landet och Richard Gustavsson kom trea i länet. Bästa resultatet i landet var 115 poäng och Vimmerbygrabbarna fick ihop 108 respektive 104 och 92 poäng.
I år var det 136 skolor med sammanlagt 2 120 elever, som skrev slutprov.

Lite klurigt
Att Vimmerbyeleverna, som ofta brukar placera sig högt i det här sammanhanget, gjort de tre bästa resultaten i länet ger förstås effekt på smilbanden både på dem själva och lärarna.
- Det här hade jag ändå förväntat mig. De är jätteduktiga, säger läraren Mikael Krantz, som tror att en stor del av skolans framgångar beror på en väl fungerande ledning med förståelse för branschen.
Riktigt lika säkra var inte grabbarna själva, dock.
- Jag hade inte väntat mig att komma så här bra till, säger Erik Axelsson, och Johan Svensson inflikar:
- Det är skitkul - särskilt som det var lite klurigt.
Slutprovens syften ät till exempel att höja utbildningens och branschens status, öka utbildningens kvalitet och synliggöra branschens krav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om