Klartecken för reklam på kommunala idrottsanläggningar

Föreningarna som har Ceos, Ishallen och Ryttargården som hemmaarena får sälja reklamplats på anläggningarnas utsida. Det kan ge föreningarna extra inkomster. Men det finns kritik mot begränsningar av budskap från folkrörelser.

Ishallens gavel mot Lundgatan ses som en väldigt attraktiv plats för reklam också för nationella intressenter, med tanke på den intensiva trafiken under sommaren.

Ishallens gavel mot Lundgatan ses som en väldigt attraktiv plats för reklam också för nationella intressenter, med tanke på den intensiva trafiken under sommaren.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2022-12-02 17:15

Det står klart sen kommunstyrelsen beslutat att anta riktlinjer som tagits fram med villkor för reklam på Ceos, Ishallen och Ryttargården.

– Det rör sig om vepor eller ljusskyltar med växlande reklam på de aktuella anläggningarna, säger Ola Gustafsson (KD), ordförande i kommunstyrelsens kultur- och fritidsutskott.

– I grunden handlar det om att föreningarna får möjlighet till inkomst och det tycker vi är bra för det gynnar aktiviteter för barn och unga, säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Käll (C).

Upprinnelsen är främst flera förfrågningar från Vimmerby Hockey som ser bra möjligheter till att sälja reklam på gaveln ut mot Lundgatan.

Kommunen vill dock inte ta ett beslut om reklam för en enskild anläggning utan bakade in även andra anläggningar som kommunen äger och som ligger under utvecklingsavdelningens ansvar.

Idrottshallen ligger under barn- och utbildningsnämnden och ingår inte i nuläget. Tennishallen ägs av föreningen.

undefined
Ola Gustafsson (KD) är kritisk mot att budskap med politiskt och religiöst budkap inte tillåts enligt riktlinjerna. "Idrottsrörelsen kan tjäna pengar på reklamplatserna, men andra folkrörelser stängs ute från att annonsera", säger han.

I riktlinjerna ställs krav på både innehåll i reklamen och på tekniska lösningar.

Bland annat är det stopp för reklam som främjar alkohol, droger, tobak och spel. Politiska och religiösa budskap är också uteslutna från de möjliga reklamplatserna.

Det vänder sig Ola Gustafsson (KD) mot.

– Det stänger ute vissa folkrörelser som inte får annonsera. Samtidigt som en del av idrottsrörelsen får chans att tjäna pengar, får en annan del av civilsamhället inte chansen att köpa in sig på reklamplatserna, säger Ola Gustafsson.

Han var dock ensam om den ståndpunkten vid kommunstyrelsens beslut.

– Riktlinjerna stämmer bra med de värderingar som ska gälla när man jobbar med barn och unga och de är också i linje med diskrimineringslagen, säger Helen Nilsson (S).

undefined
Ishallens gavel mot Lundgatan ses som en väldigt attraktiv plats för reklam också för nationella intressenter, med tanke på den intensiva trafiken under sommaren.

Från Vimmerby Hockeys sida, som varit mest drivande i frågan, är man nöjd med kommunstyrelsens besked.

– Det betyder att vi kan sälja in reklam på en plats som vi känner är väldigt attraktiv. Med tanke på den trafik som passerar hallen på Lundgatan ser vi stor potential att även större och nationella intressenter vill marknadsföra sig där. Det skulle exempelvis kunna vara andra stora turistmål som vill rikta sig till alla ALV-besökare som passerar. Vi får jobba vidare med hur vi kan göra det här på bästa sätt, men det är klart positivt för oss, säger Anders Kostenius i VH.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!