Intropris bildades 2006, till en början som ren e-handel med brett sortiment. Sedan dess har verksamheten utvecklats till en mer renodlad inriktning på jakt, fiske och uteliv, med sex fysiska butiker i Vimmerby, Eksjö, Ronneby, Eskilstuna, Gävle och Vårby och e-handel.
Nu köper Intropris AB samtliga aktier i Nord Nordic Retail & Distribution AB och i och med den affären bildas en ny bolagsgrupp med omfattande verksamhet på flera orter i Sverige. I den nya konstellationen ingår fysiska butiker, egen produktutveckling och flera webbshoppar.
Per Östling, som varit med på Intropris resa sedan bolaget öppnade fysisk butik i Vimmerby 2008, och blev Intropris vd i november förra året, är mycket nöjd med affären.
– Ambitionen i dagsläget är att ha kvar Intropris butiker, däribland Vimmerby. Sammanslagningen ger stora synergieffekter för bolagen. Vi kan fokusera ännu mera på jakt, fiske och ett breddat utbud av utelivsbiten, som kan attrahera fler och samtidigt flyttas fokus från data och hemelektronik, där det är minst sagt mördande konkurrens och marginalerna små. Nord, som har näthandel, vill nå ut bredare, och där kommer våra butiker in som en lösning, och vi kan utveckla fritidssektorn ännu mer, med ett eget starkt varumärke i Active Outfit.
Intropris och Nord har tidigare, var för sig, haft som målsättning att bli listade bolag. Under den period förhandlingarna pågått har parterna valt att göra uppehåll i sina respektive noteringsprocesser. Efter att avtal träffats återupptas nu detta arbete gemensamt.
Bolagsgruppen har efter sammanslagningen ett femtiotal anställda på åtta arbetsplatser med Gävle längst i norr och Ronneby i söder. I samband med samgåendet förväntas förändringar i såväl styrelser som ledning. Nords nyligen tillträdde vd, Martin Berling, är tänkt att också axla rollen som vd för hela den nya bolagsgruppen.
Vad blir din roll framöver?– Detaljerna är inte klara, eventuellt går jag tillbaka till min gamla roll som marknadschef inom Intropris.
Nord Nordic Retail & Distribution AB går tillsammans med sina tre rörelsedrivande helägda dotterbolag, Idéfix Tekoprodukter Aktiebolag, Danholmen Active Outfit AB och Cazadero Mediaproduktion AB in som underkoncern i den nya gruppens moderbolag Intropris AB. Formellt väntas sammanslagning av bolagen vara klar innan årsskiftet.