Företaget behöver 50 chaufförer

Nilsbuss växer och behöver ett 50-tal nya busschaufförer under hösten. Men det är svårt att rekrytera folk. ”Det är tufft, vi söker förare hela tiden” säger vd Anders Fransson. Kommunen kommer att lyfta problemet, lovar utvecklingschef Thomas Svärd. ”Vi måste ta krafttag för att få fler att söka utbildningar till bristyrken”.

"Bristen på kompetensförsörjning är allvarlig och vi måste göra vad vi kan för att hitta lösningar", säger utvecklingschef Thomas Svärd.

"Bristen på kompetensförsörjning är allvarlig och vi måste göra vad vi kan för att hitta lösningar", säger utvecklingschef Thomas Svärd.

Foto: Bertil

Vimmerby2019-06-28 18:00

Vimmerbybaserade koncernen med Nilsbuss i centrum omfattar ett dussintal företag som investerar, fortsätter att växa – och anställer. Tidigare i år tog Nilsbuss hem en stor del av Kalmar Länstrafiks upphandling av skolskjutsar, närtrafik och serviceresor för 2020-2025. Nya kontrakt som betyder ett 50-tal nya arbetstillfällen. Men att hitta busschaufförerna är svårt.

– Det fattas mängder av förare i lastbils- och bussbranschen och vi får kämpa för att hitta dem via alla möjliga kanaler. I min envishet vet jag att vi kommer att få ihop det, för att vi måste. Men visst är det tufft, säger Anders Fransson, vd och koncernchef.

Han tror det finns flera bakomliggande orsaker till att många bussföretag brottas med rekryteringsproblem. Äldre bussförare slutar – trots att de behövs för att fylla på vid toppar och sjukdom.

– Kraven på YKB-utbildning, kompetensutveckling av förarna, bidrar. Det kostar tusenlappar och tid för varje förare och många av de som kommit upp i ålder väljer att lägga körkortet på hyllan. Det försvinner många äldre som betytt mycket för att det ska rulla på, säger Anders Fransson.

Det kommer heller inte ut tillräckligt många nya busschaufförer.

– Långt därifrån. Det kommer att krävas många nya förare de närmaste åren och fortsätter det i den här takten räcker det inte. Och det betyder att de äldre måste köra längre och längre, och där har vi problemet att flera slutar.

Bristen på yrkesförare är stor i hela landet. Detsamma gäller utbildad personal inom restaurang och servering. Det specifika kompetensförsörjningsglappet står på dagordningen när kommunens samverkansgrupp för arbetsmarknadsfrågor har möte efter semestern.

Utvecklingschef Thomas Svärd berättar att två företag från de nämnda branscherna är inbjudna för att lägga sina problem på bordet.

– Nilsbuss är ett av företagen och det är jättebra att det blir skarpt läge och verkstad. I gruppen har vi representanter från kommunens hr-avdelning, från våra skolor och utbildningsanordnare och arbetsförmedlingen. Kompetensförsörjningsbristen är allvarlig och vi ska göra vårt bästa för att hitta lösningar.

Vad kan ni göra?

– Vi har utbildningar, men vi har samma problem som resten av landet – att fylla platserna med elever. Vi, det offentliga samhället och näringslivet, måste tillsammans ta krafttag för att locka sökande till de utbildningsinsatser vi har. Jag anser också det är nödvändigt att nysvenskar som kört buss eller lastbil i sina hemländer får sina körkort validerade.

Anders Fransson tror att många drar sig för kostnaden för ett busskörkort.

– Utbildningen tar både lång tid och kostar pengar. Klart att det finns de som hellre går till industrin istället.

Är du oroad för bristen på förare på sikt?

– Det är oroande nu, och hela tiden. Men jag är sån som tror att det alltid löser sig. Jag sover fortfarande på nätterna.

Anders Fransson, Nilsbuss, har gott hopp om att hitta de chaufförer som krävs. "Men det är tufft".
Anders Fransson, Nilsbuss, har gott hopp om att hitta de chaufförer som krävs. "Men det är tufft".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!