Förra veckan fick Autolack sin största enskilda order någonsin, 280 ton aluminiumprofiler som ska levereras till ett tyskt rederi.
– Det är jättekul. Vårt företag är de enda i världen som får leverera lackerade aluminiumprofiler till de här lyxkryssarna, vi målar 60 procent av ytan på fartyget som är 325 meter långt och tar 6 600 passagerare, säger Stephan Petersson.
Företaget har vuxit rejält de senaste åren.
– Fler och nya kunder har gett ringar på vattnet, vi har ökat 30 procent i omsättning, har idag omkring 25 anställda och är ett av tre företag i världen som satsat på högsta korrosionsskydd.
Inom tre år är planen att bygga ny kontorsbyggnad, ny verkstad för att kunna fördubbla produktionen och flytta lager till andra sidan Lagergatan på en tomt man idag arrenderar och på vilken man har köpoption. Men det är gatan som sätter käppar i hjulen, menar Stephan Petersson.
– Vi äger den tomt där vi har vår befintliga fastighet och tecknade arrendeavtal med kommunen 2009 för att säkra marken på andra sidan vägen. Det är där vi vill ha vårt lager och in- och utlastning. Nu har vi hållit på i flera år för att komma överens med kommunen, vi vill stycka av vägen för att få tomterna i ett sammanhängande område.
För att köpa arrendetomten vill alltså Stephan Petersson kunna stänga av delar av Lagergatan.
– Vi behöver inte nödvändigtvis äga den delen av vägen, men vill kunna hägna in, så vi kan köra vårt material i lugn och ro, som det är nu kan vi inte köra mellan tomterna på grund av säkerhetsrisk. Aluminiumprofilerna är sju meter långa.
En avstyckning skulle inte påverka trafikflödet i området, menar Stephan Petersson.
– Kommunen har gjort en mätning som visar att 98 procent av trafiken på Lagergatan ska till oss. Möjligen att trafikskolan träningsbackar runt hörnet någon gång ibland, och vi ser inte att det skulle vara mer komplicerat än att sätta upp en skylt om att det är återvändsgränd. Och det handlar om uppskattningsvis 140 meter väg.
Vägen är den springande punkten för att företaget ska expandera och köpa den tomt man idag arrenderar.
– Vi vill fortsätta växa. Men som jag ser det har vi två alternativ om vi inte kan lösa det här med vägen – det ena är att vi går bakåt, säger upp personal, kör ett skift och behåller de jobb vi tjänar mest på, det andra är att vi flyttar hela verksamheten. Vår största kund, ProfilGruppen Åseda, kan erbjuda oss mark där. Men vi hoppas givetvis att kunna expandera i Vimmerby, som det är nu hämmar kommunen vår utveckling.
Vi har varit i kontakt med kommunens gatuchef Andreas Horste, som hänvisar till ett inbokat möte nästa vecka ”för att hitta en så bra lösning som möjligt” med Autolack. ”Jag vill inte föregå mötet utan vill avvakta med vidare kommentarer i ärendet”, skriver Horste i ett mejl.
Utvecklingschef Thomas Svärd vill också invänta mötet med Autolack.
– Jag kan inte kommentera det här innan vi träffats, men hoppas ha mera att säga efter mötet.