Försenade tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan brottas fortfarande med en hel del förseningar. Så sent som förra fredagen var flera tåg mellan 20 och 50 minuter sena. Många gånger gör bristen på mötesplatser utmed banan att förseningarna förvärras.

Tågen kommer och går. I bland i tid. I bland inte. Bristen på mötesplatser mellan exempelvis Vimmerby och Kisa är ett stort problem för att hålla tidtabellen nu när det körs åtta tåg i vardera riktningen varje dag.

Tågen kommer och går. I bland i tid. I bland inte. Bristen på mötesplatser mellan exempelvis Vimmerby och Kisa är ett stort problem för att hålla tidtabellen nu när det körs åtta tåg i vardera riktningen varje dag.

Foto:

Vimmerby2008-09-20 04:05


- Det är vårt stora problem nu. Vi har bara ett spår och relativt långt mellan mötesplatserna, så ett mötesspår i Gullringen vore väldigt bra för att motverka de förseningar vi drabbats av på senare tid, säger Anders Lennartsson, chef för Östgötatrafikens tågavdelning.

Småfel stör trafiken
Han bedömer att det är en annan form av förseningar än i somras som nu drabbar resenärerna på Stångådalsbanan. Då handlade det om problem med fordonen, bland annat på grund av värmen, men också för att en ny entreprenör tog vid efter SJ som kört i många år.
Nu är det mer den bristande infrastrukturen som gör att konsekvenserna av en mindre försening både sprider sig och förvärras. Det var exempelvis det som skedde förra fredagen då ett tåg på Tjustbanan körde sönder en växel i Bjärka Säby. Det medförde att fyra tåg på Stångdalsbanan försenades mellan 13 och 52 minuter.
I söndags var det en växel norr om Kalmar som ställde till det och orsakade flera tågförseningar på runt 20 minuter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om