Vimmerby Tidning ställde gatuchefen Roger Lindell och ansvarig politiker, Ola Gustafsson (KD) till svars för att få veta hur kommunen prioriterar underhållet av gatorna i stan och andra tätorter.
Hur ser det ut med pengar till att hålla efter och laga gator?
– Vi har en budget på totalt uppemot tre miljoner kronor för underhåll och asfaltering i snitt de senaste åren, säger gatuchefen Roger Lindell.
När det är någon annan aktör som gräver i gatorna, oavsett om det är oplanerat eller akut gör oftast kommunen jobbet med återställning efter ingreppet, men aktören betalar. En sån aktör är exempelvis Vimmerby Energi- och Miljö AB, men det kan också vara andra.
– Lagning av så kallade "potthåll" tas på driftavdelningens dagliga drift och belastar heller inte underhållsbudgeten. Det kostar 150 000-200 000 kronor om året, säger Roger Lindell.
Budgeten för underhåll av asfalten har legat i stort sett stilla de senaste fem åren.
Men enligt Ola Gustafsson (KD) har man lagt mer än runt tre miljoner per år på gatuunderhållet de senaste tre åren.
– Underhållet är eftersatt. Men vi har kunnat omdisponera pengar från andra poster och lagt över det till asfaltering. Det rör sig om fyra miljoner sammanlagt över de tre senaste åren, säger han.
I Hultsfreds kommun, där kommunalförbundet Östra Småland kommunalteknikförbund, ÖSK, ansvarar för gatorna ligger årsbudgeten på sex miljoner kronor, enligt driftchefen Mikael Nilsson.
– När jag räknat bort allt som har med vinterväghållningen att göra ligger utfallet för 2021 på sex miljoner. I det finns allt från lagningar till att byta vägmärken, säger han.
Utöver det har Hultsfreds kommun även avsatt pengar till asfaltsprogrammet.
Ola Gustafsson anser att det är svårt att jämföra.
– Hur ser deras gatunät ut i förhållande till vårt? Hur har deras anslag sett ut bakåt? De kanske har valt att göra en satsning, säger han.
Finns det någon ambition att höja anslaget till gatorna i Vimmerby?
– Jag kan inte föregå budgetarbetet som pågår för 2023 och vi står inför flera stora investeringar.
Så länge finns tre miljoner och eventuellt omdisponerade medel att använda till gatorna.
Hur prioriteterna ni utifrån det?
– Vi har en långsiktig arbetsplan som ligger till grund för budget, men inventerar och prioriterar om varje år utefter hur vägarnas skick förändras och om akuta reparationer uppstår, säger Roger Lindell.
– Vi arbetar nu med att lägga en plan för våren när asfaltsverken startar för att gå över alla skador som uppstått under vintern när det inte varit möjligt att reparera skadorna permanent. Vi har lagat en del skador i egen regi så länge, men de är inte lika hållbara och ska ses som akuta åtgärder, säger han.
Bland de gator som är högst prioriterade i år finns Parkgatan som var högprio redan i fjol.
– Den är i dåligt skick, men jag vet inte varför det inte blev av i fjol. Vi fick ända ganska mycket gjort runt om i kommunen, säger Ola Gustafsson.
Här är de gator som har högst prio i år, enligt gatuchefen:
• Parkgatan (Vimmerby).
• Fönstergatan (Vimmerby).
• Rönnbärsgatan, återställning.
• Södra industrigatan, återställning.
– Vi tar även en kraftsamling för att se över alla småskador på övriga vägnätet. Budgeten skall täcka alla kommunens gator och vägar vilket blir ganska många mil, säger Roger Lindell.