– Ut mot kund är det ett företag men Roxx Webb har ett ökat fokus på det digitala. Pontus har ett fantastiskt gäng på webbavdelningen, säger vd Jakob Andersson.
Pontus Lennartsson Dellbratt var avdelningschef innan han tog klivet upp som vd för Roxx Webb. Han har spenderat hela sitt vuxna liv på företaget.
– Jag började som trainee för 15 år sedan. Jag drivs av att det här är så jäkla roligt och att jag fått sån stor frihet för min kreativitet. Jag har utvecklats och blivit vuxen i det här företaget. Tack vare att jag kommit den vägen har min roll som vd blivit väldigt naturlig. Samtidigt är det väldigt viktigt att jag fortsätter arbeta kundnära och håller mig uppdaterad med systemutvecklingen för att hänga med i en bransch som ständigt utvecklas.
För snart fyra år sedan förlorade han sin son Jack. En stor tragedi som satt livet på sin spets.
– Förlusten av Jack har verkligen fått mig att vilja bli den bästa jag kan bli – för hans skull. Därför är det också viktigt för mig som chef att alla mår bra och jag hoppas att min resa kan inspirera andra, säger Lennartsson Dellbratt.
Webbavdelningens raket är något de kallar HR-appen.
– De flesta har ett intranät men problemet är att det inte används. Vi provade att göra det som en app istället och det blev startskottet på något mycket större än vi trott. En egen företagsapp med möjligheten att samla all internkommunikation – från nyheter till ledighetsansökan– stärker inte bara stoltheten för varumärket, det skapar också effektivitet och engagemang från medarbetarna, säger Pontus Lennartsson Dellbratt.
Kunderna finns redan över hela landet, även lokalt, och idén bygger på ett digitalt verktyg som Pontus utvecklade redan under gymnasietiden och som nu är navet i allt som webbavdelningen gör.
– Det här är något som kreativt drivits fram av Pontus och det har öppnat upp dörrar för nya kunder, säger Jakob Andersson.
– Jag byggde det här verktyget i gymnasiet och utvecklade det med en tidigare kollega, nu fortsätter vi och utvecklar det tillsammans på webbavdelningen.
I dagsläget är man på vimmerbyföretaget mitt uppe i tre nya rekryteringar och eventuellt behöver man bli ännu fler.
– Vi måste vara fler för att kundflödet är så stort och vi får se om vi behöver växa ännu mer framöver. Man ska vara ödmjuk inför det för det kan svänga fort vilket många av oss fått erfara under pandemin, säger Andersson.
Men inte heller Roxx är förskonade från de rekryteringsproblem som stora delar av Vimmerby näringsliv verkar stå inför.
– Det finns inga utvecklare att anställa. Vi bygger mycket på talang men inte ens de som slutat gymnasiet söker. Det är jättesvårt, säger Pontus Lennartsson Dellbratt.
– Vi vill jobba nära Campus Vimmerby och deras nya utbildning som vi hoppas ska kunna ge utfall. Men sett till totalen har många ansvar för att sökande lockas till Vimmerby. Det ska bli spännande att se hur utvecklingsavdelningen på kommunen kan stötta näringslivet i det, säger Jakob Andersson.
Vad ligger i pipelinen under 2022?
– Det är full fart med rekord på antalet nya kunder och väldigt mycket på gång. Bland annat satsar vi på helt nytt i den egna varumärkeshanteringen, vilket är väldigt spännande.
Som ett facelift?
– Det är vårt mål – Roxx 2022, säger Andersson.