Fransson om tragedin i Sveg: "Bältet är a och o"

Den svåra bussolyckan på E45 strax utanför Sveg i söndags morse väcker förstämning i hela bussbranschen.
– Det är förfärligt. Och det är klart att man funderar mycket på vad som hänt, och varför det hände, säger Anders Fransson, vd för Nilsbuss AB i Vimmerby.

”Vi vet inte vad som orsakade olyckan och det är ingen idé att spekulera”, säger Anders Fransson, vd för Nilsbuss AB.

”Vi vet inte vad som orsakade olyckan och det är ingen idé att spekulera”, säger Anders Fransson, vd för Nilsbuss AB.

Foto:

Vimmerby2017-04-04 11:30

Att åka buss är ungefär tio gånger säkrare än att åka bil, räknat som dödsrisk per personkilometer. Det säger statistiken.

Men ibland händer det som inte ska hända. Skidresan för åttondeklassarna från Ängskolan i Skene förbyttes i tragedi. De var på väg till skidorten Klövsjö. En resa på drygt 70 mil, som skulle ta omkring tio timmar.Strax efter klockan sju i söndags morse kraschade bussen på en raksträcka på E45 utanför Sveg i Härjedalen. I bussen satt 52 barn och sex vuxna samt busschauffören.

Tre ungdomar dog. Över 20 personer behövde sjukhusvård efter olyckan, varav några hade allvarligare skador.

Utredning har inletts och än så länge vet vi inte vad som orsakade olyckan. Busschauffören har berättat att det var kraftiga tjälskott i vägbanan.

Bussbolagets vd Göran Mellström skriver på bolagets hemsida:

"Den mardröm jag då och då väckts upp ur under mina 40 år i bussbranschen har blivit verklighet och den här gången finns inget räddande uppvaknande. Tre människor har mist livet ombord på en av vårt företags bussar. Det är en förfärlig tragedi".

Långfärdsbussar har säkerhetsbälten på alla platser. Precis som i bilen är det lag på att använda dem. Men i olycksbussen var det många som satt obältade.

"Om alla passagerare haft på sig bältet hade kanske inte en enda person dödats. Kanske inte ens skadats allvarligt. De hade bytt till en ny buss och varit i backen ett par timmar försenade. Det spelar ingen roll hur säkert det är att åka buss. Utan bälte är man aldrig säker", skriver Aftonbladets motorexpert Robert Collin.

– Det verkar som de farit runt i bussen när den välte, så alla har nog inte varit fastspända. Det låg även skadade utanför bussen så de kan självklart inte ha varit fastspända, säger Peter Nystedt, presstalesperson vid räddningstjänsten, till expressen.se

Anders Fransson, vd för bussbolaget Nilsbuss i Vimmerby, är medveten om problematiken det är inte alla passagerare som tar på sig bälte.

– Chaufförerna berättar om säkerhetsföreskrifter och det finns varningslampor som ska påkalla resenärernas uppmärksamhet när olyckan väl är framme är det a och o att man har bälte på sig. Tyvärr är det omöjligt för chauffören att veta om folk har bälte på sig 12 meter längre bak i bussen. För vuxna handlar det om eget ansvar.

Generellt tycker han att det ändå blivit bättre.

– Det har hänt mycket de senaste tio åren. Det är allt fler som klickar i bältet direkt när de sätter sig.

Olyckan hände tidigt på morgonen, efter nattkörning. Under resan gjorde bussen ett stopp och vid halv fem på morgonen hade trafikledaren på Bergkvarabuss kontakt med busschauffören, som var pigg.

– Den som kör ett nattpass har alltid haft ett vilopass på tio timmar innan. Här vet vi inte vad som hänt, och det är ingen idé att spekulera. Men generellt kan säga att olyckan kan vara framme vare sig det är dag eller natt. Kör man nattetid finns det regler för körtider och en erfaren chaufför känner när det är dags att "gå ut och sparka på däcken".

Olycksbussen var en så kallad dubbeldäckare. Är dubbeldäckare "farligare" än vanliga bussar?

– Inte alls. Det skulle vara om det är väldigt kraftiga vindar, annars skulle jag nog säga att de tvärtom är stabilare på vägen, det är mer tyngd i dem och de har tre axlar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om