"Fruktansvärt många som hamnat i kläm och mått dåligt"

Skatteverket har genomfört en av de största omorganisationerna på flera år. Detta har lett till att många medarbetare och chefer fått förändrade arbetsuppgifter eller blivit omplacerade till följd av arbetsbrist.
Vimmerbybon Linda Södergren som är arbetsplatsombud i Västervik är en av dem som drabbats. Nu riktar hon skarp kritik mot sin arbetsgivare.
– Jag har alltid älskat mitt jobb, men de tar bort den känslan mer och mer, säger hon.
Erik Ekblad, HR-direktör på Skatteverket, säger att han har stor respekt för medarbetarnas upplevelse av ovisshet:
– Syftet har inte varit att skära ned på verksamheten utan att effektivisera verksamheten.

Linda Södergren arbetar på Skatteverkets kontor i Västervik. Under året har myndigheten genomgått den största omorganisationen på många år. Närmare 7 000 anställda har fått en ny placering, och drygt 200 medarbetare har tilldelats nya arbetsuppgifter eller fått en omplacering på grund av arbetsbrist.

Linda Södergren arbetar på Skatteverkets kontor i Västervik. Under året har myndigheten genomgått den största omorganisationen på många år. Närmare 7 000 anställda har fått en ny placering, och drygt 200 medarbetare har tilldelats nya arbetsuppgifter eller fått en omplacering på grund av arbetsbrist.

Foto: Privat/NTM

Vimmerby2024-10-31 18:00

Nyheten i korthet

  • Skatteverket har genomfört en stor omorganisation som har lett till förändrade arbetsuppgifter och omplaceringar för många anställda.
  • Linda Södergren, arbetsplatsombud i Västervik, kritiserar processen och menar att kommunikationen varit bristfällig. "Vi har inte fått veta någonting. Många medarbetare har kommit till mig och varit oroliga", säger hon.
  • Erik Ekblad, HR-direktör på Skatteverket, säger att syftet med omorganisationen var att effektivisera verksamheten, inte att skära ned på den. "Jag tror att det stora flertalet upplever förändringen som positiv. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de allra flesta kommer ha kvar de arbetsuppgifter som de hade innan. Men för de som berörs förstår jag att man kan uppleva det som en nackdel och att man hellre skulle fortsatt göra det man tidigare gjort".

Under 2024 har Skatteverket genomgått en av de största omorganisationerna på många år. Enkelt förklarat innebär det att bemanning kommer öka i kärnverksamheter medan färre anställda och chefer kommer finnas i "stödverksamheter".

Detta har resulterat i förändringar i arbetsuppgifter och omplaceringar för flera anställda på Skatteverket. Drygt 200 anställda inom myndigheten har tilldelats nya arbetsuppgifter eller fått erbjudande om omplacering till följd av arbetsbrist.

Linda Södergren, 53, är fackligt ombud på Skatteverkets kontor i Västervik med cirka 170 anställda. På daglig basis arbetar hon med föreningar och stiftelser. Hon jobbade tidigare med branschsamverkan på halvtid och som informatör på halvtid. I samband med omorganisationen bestämdes det att 45 informatörer skulle bli 30. Linda var en av de som inte fick behålla rollen som informatör.

Utöver det tuffa i att många människor fått sina arbetsidentiteter rubbade har kommunikationen genom hela processen varit enormt bristfällig, enligt Linda. Hon har jobbat på Skatteverket sedan hon slutade gymnasiet och sedan 2009 har hon varit på kontoret i Västervik.

– Vi har haft hur många omorganisationer som helst sen jag började jobba här. I den här översynen av organisationen har ledningen varken involverat chefer eller medarbetare. Det har varit helt toppstyrt uppifrån. Vi har inte fått veta någonting. Många medarbetare har kommit till mig och varit oroliga, säger hon.

– Jag kan bara prata för "koncentrationen" föreningar och stiftelser, där jag är ombud. Vi visste länge inte om vi fick vara kvar, om vi skulle splittras eller om vissa delar skulle försvinna.

undefined
Linda förlorade rollen som informatör i och med den stora omorganisationen. På Skatteverket arbetar hon med föreningar och stiftelser, och hon är även arbetsplatsombud. Hon tror att omorganisationen kan falla väl ut på sikt, men är kritisk till hur processen gått till.

Informationen om den stora omorganisationen nådde Linda och hennes kollegor i början av året. Det meddelades att omorganisationen skulle vara klar 1 september.

– Man ska i princip göra om allt på hela Skatteverket. Men då skrek vi på facket, det går inte att göra om så mycket på så kort tid. Man måste titta på sina medarbetare. Vad jobbar vi med? Vad har vi för arbetsuppgifter? Men de lyssnade inte på oss utan bara körde på.

Normalt sett kan en medarbetare finna stöd hos sin närmsta chef genom en sådan här process. I detta fall var det svårt då även cheferna berörts av omorganisationen, och visste själva inte hur det skulle bli med deras tjänster, menar hon.

– Både chefer och medarbetare har varit väldigt oroliga.

Ovissheten har varit jobbigast under den här perioden.

– Precis innan sommaren fick vi inom föreningar och stiftelser reda på att vi skulle delas upp. Men flera av oss gick en hel sommar utan att veta vad som skulle ske med oss eller vart vi skulle hamna. Man har inte direkt känt någon arbetsglädje, utan man har bara gått runt och funderat på om man ska få jobba med det man kan och tycker är roligt eller inte.

Har ni någon förståelse över att omorganisationen behöver göras?

– Vi förstår givetvis att vi kanske måste ändra fokus till viss del, med tanke på ökad organiserad brottslighet och såna saker. Det kommer behövas mer resurser för det. Nu ska vi ha nya avdelningar. Och det kanske blir jättebra på sikt. Men det är processen, och hur de har agerat under den, som vi är kritiska till. Det är fruktansvärt många som hamnat i kläm och mått dåligt.

Linda berättar att hennes känslor för sin arbetsgivare förändrats i och med omorganisationen och hur den gick till.

– Jag känner noll förtroende för högsta ledningen just nu. Jag har alltid älskat Skatteverket och tyckt det varit världens bästa arbetsplats. Men de tar bort det mer och mer. Det här var nästan droppen.

Hur har kommunikationen sett ut till er anställda?

– De har bland annat lagt ut filmer för oss anställda att titta på. Men vad har de innehållit? Ingenting av värde för oss. Vi vill veta vad som händer för oss "här nere" i organisationen. Det jag blir mest ledsen över är att det gått så jäkla fort. Förr i tiden fick man prata med sin chef och delge sina tankar. Något sånt har inte förekommit alls.

Vad händer framåt?

– Vi har blivit inplacerade i nya team och enheter, utifrån vad man ska jobba med och så. Vill man göra något annat får man väl försöka prata med sin chef, men just nu är det bara att finna sig i det här, säger Linda och tillägger snabbt: 

– Vem vet. Det kanske visar sig vara jättebra om några år, eller så gör man bara en ny omorganisation igen...

Linda är inte den första kritiska medarbetaren på myndigheten som träder fram. I en artikel från Värmlands Folkblad berättar en anonym medarbetare på kontoret i Karlstad om sina tankar kring omorganisationen. Mycket av kritiken är snarlik den Linda återger. 

I artikeln framkommer det bland annat att en "speciell grupp" gjorde urvalet för vilka medarbetare som skulle få behålla sina roller och vilka som inte skulle få det. I urvalsprocessen deltog inte sektionscheferna, som känner medarbetarna bäst. Däremot var det sektionscheferna som skulle delge beskedet – utan att veta varför medarbetaren valts bort, enligt artikeln.

undefined
Erik Ekblad är HR-direktör på Skatteverket, och har bemött kritiken som riktas mot myndighetens ledning.

Erik Ekblad, HR-direktör på Skatteverket, berättar för Vimmerby Tidning om syftet bakom omorganisationen:

– Syftet är att kunna leverera så bra möjligt utifrån det uppdrag vi har. Både utifrån vad regeringen förväntar sig av oss, men även företag och medborgare. Syftet har inte varit att skära ned på verksamheten utan att effektivisera verksamheten.

Flera medarbetare är kritiska till processen och ovissheten kring vad som ska hända. Medarbetaren vi pratat med säger bland annat att personalen på hennes avdelning gick runt hela sommaren och inte visste exakt vad som skulle ske. Hur ser du på det?

– Jag har stor respekt för den upplevelsen, och jag tror inte att medarbetaren är ensam om att ha upplevt ovisshet. Vi har inte haft alla svaren. Vi har vetat vad vi velat åstadkomma, och det har handlat om att omfördela resurser från administration till handläggande verksamhet. Vi har velat samla resurser för att bekämpa organiserad brottslighet, den kriminella ekonomin och vi behöver hushålla med resurserna. Det här har gjort att vi, under sommaren som medarbetaren beskrivit, inte var klara med alla delar.

Han menar också att ledningen försökt ge information till medarbetarna på olika sätt. Båda via digitala kanaler som intranätet och inspelade filmer. Samtidigt har man försökt ge cheferna så bra förutsättningar som möjligt för att vara ledare i den här förändringen.

Blir det en extra utmaning för er, i en så stor myndighet med många medarbetare runtom i landet, att få fram information till medarbetarna på ett bra sätt?

– Vi har kontor på uppemot 50 orter. Så det är en omöjlighet att samla all personal vid en och samma tidpunkt och ge samma information. I den här omorganisationen är det närmare 7 000 medarbetare som fått en ny placering. Att det då finns enskilda medarbetare som upplever kommunikation och så vidare som bristfällig har jag verkligen stor förståelse för.

Hur tänker du kring att vissa känner att arbetsglädjen försvunnit i och med förändringarna?

– Det är tråkigt att höra. Jag är också ödmjuk inför att det också kan vara så för enskilda medarbetare. Jag tror att det stora flertalet upplever förändringen som positiv. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de allra flesta kommer ha kvar de arbetsuppgifter som de hade innan. Men för de som berörs förstår jag att man kan uppleva det som en nackdel och att man hellre skulle fortsatt göra det man tidigare gjort.

Medarbetaren vi pratat med säger att förtroendet för Skatteverkets ledning är noll just nu. Hur illa är det när medarbetare känner så?

– Det är jättetråkigt att höra. Jag är ödmjuk inför att den enskilda individen kan uppleva det så, men jag hoppas verkligen att vi ska kunna jobba tillsammans för att få den nya organisationen att fungera bra.

Finns det någon tidsplan över när det ska rulla på smärtfritt?

– Vi ska alltid leverera det medborgarna behöver. Så det förutsätts att fungera både under omorganisationen och från första dagen när den är på plats, i det här fallet 1 september, och det gör det också. Sen tänker jag att det tar ett tag att trimma in en ny organisation, så att vi säkerställer att syftet med hela förändringen uppnås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!