Bedragarna försöker kopiera bankernas nummer

Telefonnumret ser ut att vara rätt och den som ringer är trevlig. Men allting är en bluff. Nu varnar de lokala sparbankerna för att bedragarna kopierar deras 0492-nummer för att lura kunderna.

Både Vimmerby Sparbank och Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank varnar sina kunder att det just nu förekommer många bedrägeriförsök.

Både Vimmerby Sparbank och Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank varnar sina kunder att det just nu förekommer många bedrägeriförsök.

Foto: Arkiv/Montage

Vimmerby2023-09-29 11:30

Det handlar om klassiska bedrägeriförsök där bedragarna försöker få kunderna att legitimera sig med Bank-ID. Ofta är det äldre personer som utsätts.

Skillnaden jämfört med tidigare är att telefonnumret som används är slående likt bankens nummer. Det kallas för "spoofing" och har förekommit i Vimmerby kommun den senaste veckan. Exakt hur många som har utsatts finns det inga uppgifter om – men både Vimmerby Sparbank och Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank har gått ut med varningar på sina sociala medier.

Daniel Lang, som är vd för Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank, bekräftar att bedragare har försökt kopiera deras växelnummer i Tuna.

– Tittar man noga är det inte exakt samma nummer, men i ett snabbt läge är det lätt att missa det. Bedragarna försöker hela tiden hitta nya väger och det här känns som en nivå till. De kan säga: "Titta på numret, du ser ju att jag ringer från din bank". I ett sånt läge kan det vara svårt att tänka rationellt.

Har ni kunder som har blivit av med pengar?

– Ja, det finns några stycken i närtid. Lyckligtvis är det inga större summor.

Vad gör ni från bankens sida för att komma åt det här problemet?

– Vi försöker uppmärksamma våra kunder på alla sätt och vis. Det är egentligen vårt enda verktyg för att förhindra så det sker. Det kan handla om varningar på sociala medier, vanlig post och informationsträffar. Det är jätteviktigt att hålla frågan levande. Det viktigaste budskapet är att vi aldrig, aldrig, aldrig ringer till våra kunder och ber dem legitimera sig. Har man det i åtanke är mycket vunnet. Det är bara att lägga på.

Hur hjälper banken till om man blir lurad och förlorar pengar?

– Alla bedrägerier polisanmäls. Sedan görs det en prövning, utifrån var det är för bedrägeri. Vid vissa typer av bedrägerier kan det utgå någon form av ersättning. Men är det uppenbart att det genomförts på grund av att man enkom loggat in med en säker identifiering kan vi som bank inte göra något ekonomiskt, säger Daniel Lang.

Hos polisen finns det en färsk bedrägeri-anmälan, efter en händelse i torsdags.

Då blev en man i Hultsfred uppringd av en person som utgav sig vara från Vimmerby Sparbank. Mannen blev uppmanad att uppdatera sin bankdosa, men han förstod att det var något konstigt eftersom han är kund hos en annan bank.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!