– Det visar hur sårbart elsystemet är, när en olycka med en personbil kan stoppa verksamheten hos inte bara oss utan för flera industrier i området, säger Anders Melin, vd för Ljunghäll AB på fredagen.
Då rullade produktionen för fullt igen i fabriken i Södra Vi. Men det tog 32 timmar från att elförsörjningen slogs ut när en bil kolliderade med en ledningsstolpe vid 14-tiden på tisdagen.
– Vi låg nere till 100 procent i 12-13 timmar, sen tar det sin tid innan vi kan få igång olika delar i processerna så totalt skulle jag säga att vi var påverkade av avbrottet i 32 timmar, säger Anders Melin.
Vilka konsekvenser har det inneburit för er?
– Vi jobbar inte med något lager, så vi har ju tappat flexibiliteten gentemot våra kunder med ett produktionsbortfall på ungefär 24 timmar. Så nu befinner vi oss i en situation där vi behöver ta igen det, och det kostar ju också pengar, säger han.
Exakt vad strömavbrottet kostat företaget har ingen uppgift om ännu.
– Vi har inte räknat riktigt på det sättet, men vi håller på att titta på det. Men i runda tal innebär en dags omsättning sex-sju miljoner kronor.
Om Ljunghäll kommer att kräva Eon på ersättning är fortfarande oklart.
– Det vill jag inte uttala mig om.
Nästa sommar ska den nya större elledningen som kan mata el från två håll nå företaget.
– Det är klart vi väntar på den, med den sårbarhet vi har nu.
– Samtidigt har jag förstått att föraren av olycksbilen klarat sig bra, det är ju positivt i det hela.