– Vi har ökat upp tiderna den här veckan igen, men samma minut som vi lägger upp tider så blir de bokade, berättar Camilla Ljungdahl, verksamhetschef på Vimmerby hälsocentral.
I början av november utökade man till 96 tider per vecka. Nu har man återigen fått utöka till 130 tider som finns tillgängliga för allmänheten som kan boka via 1177.
Har ni upplevt problem med att de som bokat tider inte dyker upp?
– Det är någon enstaka. Det är ett större problem att man beställer ett covid-prov men bokar tid för antikropp. Därför att antikroppsprovtagningen har vi haft tider för hela tiden för, det är inte så efterfrågat, men antikroppsprovtagningen är ju inne på hälsocentralen och covid-provtagningen är ute i baracken. Det är extremt viktigt att vi särskiljer dem, säger Ljungdahl.
Hälsocentralen får även samtal från symptomfria personer som vill testa sig.
– Man kanske har en anhörig i familjen som har testats positivt eller väntar på ett provsvar. Då vill alla i familjen testa sig men det är bara när det är smittspårning som vi bokar in de som är symptomfria.
– Har man covid-19 bekräftat i hushållet så finns det förhållningsregler och då ska man hålla sig hemma. Har man förkylningssymptom själv och en anhörig har covid-19 och det inte finns några tider för provtagning och man klarar sig med egenvård, så är det bättre att hemisolera sig tills det går över och sen när det gått över ta ett antikroppstest efter 14 dagar.