Kristina Lindelöf, som driver besöksmålet Ingebo hagar med öppen KRAV-gård, boende och gårdsbutik, minns att hon i början av pandemin tänkte att det kunde bli "en dålig maj". Vidden av det som väntade gick inte att föreställa sig.
– Mentalt har det varit omställning på omställning. Om snytingen kommit på en gång hade jag nog tagit det sabbatsår jag gått och funderat på. Ibland har det känts som att trilla ner i en grop, men så har man fått kravla sig upp. Och då ser man sina medarbetare, det är de som gör att man håller ut.
De uteblivna boendebokningarna har inneburit en ekonomisk jättesmäll. Men hon varken vill eller kan säga upp sin personal.
– Gården och djuren måste ändå skötas. Jag behöver personalen, men har dragit in på externa tjänster, som städning. Jobbar man med lantbruk och besöksnäring är man van vid utmaningar och lär sig älska dem. Man vet inte om det kommer någon till caféet nästa dag, eller om fåren tänker smita.
Företagets fokus på natur, djur och kretsloppstänk har under omställningen getts ännu större utrymme.
– Vi har fått tid att ägna oss åt våra grönsaksodlingar, har fokuserat på bondgårdsguidningar och har haft fler dagsbesök än annars. Det här har varit vår filosofi från början, men det är inte det som ger oss intäkterna, det är det fortfarande inte.
Men hur ska ni få intäkter?
– Vi kommer nog att rikta oss till familjer som är intresserade av natur, hållbarhet, odling, skog och vandring, som kanske stannar lite längre. Men utmaningen är att synas, det kostar att marknadsföra sig.
– Det finns många duktiga småföretagare inom naturturism i området. Vi har världens bästa varumärke, Astrid Lindgrens hembygd, och skulle kunna erbjuda ett "österlenskt smörgåsbord" med det vi har här. Det svåra är att marknadsföra oss, vi måste lotsa besökarna till de oaser som faktiskt finns. Jag hoppas att stödpengarna från Tillväxtverket ska kunna bidra till projekt och nätverk, så att vi kan underbygga och stärka varandra.
När Kjell och Helene Svensson öppnade sin älgpark i Virum på midsommardagen kunde de räkna in 26 besökare.
– Hade vi inte behövts för älgarna hade vi stängt. För 26 personer kan man inte ha öppet. Men det blev lite bättre och några dagar var i nivå med förra året. Vi är ändå hyfsat lyckligt lottade, vi har haft hälften så många besökare som i fjol, och 2019 var ett rekordår. När vi tappat de utländska har vi roligt nog fördubblat antalet svenskar, som annars har ett litet motstånd att åka och titta på älgar. I år har de hittat hit, säger Kjell Svensson.
Svenssons har drivit älgparken i 13 år och sedan våren 2019 har anläggningen varit ute till försäljning.
– Vi har seriösa intressenter och jag tror på en lösning under våren. Det viktiga för oss är inte att sälja och få in lite pengar, utan att det blir rätt köpare som ser potential i det här och vill utveckla det vi lagt ner vår själ i.
Hemestertrenden har gett god marknadsföring åt svenska besöksmål. Däremot tror inte Kjell Svensson att man når tidigare nivåer på utländska gäster under 2021.
– Inte nästa år. Men på sikt ser jag absolut ljust på framtiden. Jag räknar med ett uppdämt behov och att turismen i Norden kommer att växa sig ännu starkare.
Peter-Anner Hendrix, som driver äventyrsparken Vimmerby Adventure Park utanför Södra Vi, har en känsla av att hans företag påverkats mindre än många andra. Med en mångmiljonsatsning i bagaget var den gångna sommaren första säsongen med fullt utbyggd anläggning.
– Därför är det lite svårt att säga hur pandemin påverkat oss. Vi har inget att jämföra med och har också unika besökare och är inte så beroende av ALV. Det svåraste har varit begränsningen på 50 personer och att det inte kommit danska och tyska turister.
Kristina Lindelöf tror att coronaåret pekat ut en ny väg för flera företag inom besöksnäringen i Vimmerby.
– Den här omställningen hade vi behövt göra på sikt, nu kom den så oerhört brutalt. Vi kan inte bara vara den lilla vagnen efter det stora lokomotivet. På sätt och vis har det varit bekvämt, man har bara behövt öppna dörrarna och erbjuda något bra så har besökarna kommit. Men vi kanske måste bli bättre på att visa vår mångfacetterade bygd, som är väldigt rik på upplevelser.