"Trafikljus är inget alternativ i Vimmerby"

Farthindret på Lundgatan är ett resultat av en gedigen utredning om trafiksäkerhet. Det säger gatuchef Roger Lindell som svar på kritiken i ämnet.

"Det är ingen ensam tjänsteman som har hittat på det här för att jävlas med folk", säger gatuchefen Roger Lindell om det kritiserade farthindret på Lundgatan.

"Det är ingen ensam tjänsteman som har hittat på det här för att jävlas med folk", säger gatuchefen Roger Lindell om det kritiserade farthindret på Lundgatan.

Foto: Markus Danielsson

Vimmerby2022-05-30 19:45

Det var i slutet av förra veckan som Jocke Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld, riktade skarp kritik mot ett trafikhinder på Lundgatan i Vimmerby.
– Jag ser inte logiken i det hela. Inte någonstans, sa Johansson om det avsmalnade trafikhinder som har placerats på den oftast hårt trafikerade Lundgatan precis innan högsäsongen för turismen väntas köra igång. 
Jocke Johansson befarar långa köer vid passagen.

undefined
"Det är ingen ensam tjänsteman som har hittat på det här för att jävlas med folk", säger gatuchefen Roger Lindell om det kritiserade farthindret på Lundgatan.


Roger Lindell är gatuchef i Vimmerby kommun. Han har noterat kritiken från Jocke Johansson och hänvisar i sin tur till en gedigen utredning samt ett politiskt beslut.
– Ibland är det som att gemene man tror att det är en person som har bestämt det här men så är det inte. Det är ingen ensam tjänsteman som har hittat på det här för att jävlas med folk.

undefined
Roger Lindell gatuchef Vimmerby kommun

Roger Lindell säger vidare att det kritiserade farthindret är ett resultat av ett politiskt beslut från 2011.
– Då togs det ett beslut om projektet "Rätt fart i staden" som Lundgatan är en del av. Efter det har det även genomförts en gedigen utredning om hur vägen ska bli så säker som möjligt.
Skulle man kunna ha löst situationen på ett annat sätt?
– Man kunde ha satt upp trafikljus men det vill vi inte ha i Vimmerby. Då hade vi verkligen skapat köer.
Gatuchefen säger också att den nuvarande trafiklösningen på Lundgatan faktiskt kan komma att omprövas om det visar sig att den inte fungerar som det är tänkt.
– I ett sådant läge får vi i så fall göra en ny utvärdering. Om den däremot fungerar är det tänkt att Lundgatan ska få ytterligare ett antal liknande farthinder, säger Roger Lindell.
Hur ser du på risken att det trots allt kan uppstå långa köer under högsäsongen?
– Bredden mellan stenarna vid hindret är 4.60 meter och det är faktiskt en aning bredare än vad som är rekommenderat. Jag ser inte att det blir helt stopp så att man inte kommer förbi hindret från det hållet där man har väjningsplikt gentemot de mötande bilarna.
 

Roger Lindell säger också att Lundgatans kommande hastighetsändring från 50 till 60 kilometer i timmen också är ett annat resultat av den gedigna undersökningen och det politiska beslutet om "Rätt fart i staden".
– Utredningen visar att en så kallad ringled ska ha 60 kilometer i timmen och eftersom Lundgatan är en sådan ringled ska det vara den hastigheten på den sträckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!