Grova hjulspår i nya asfalten

Trafikverket investerade miljonbelopp i ny asfalt på riksväg 40 för bara någon månad sen. Nu ifrågasätter bilister de många grova hjulspåren i den nya beläggningen. För Trafikverket är spåren något helt normalt.

Spåren består bland annat av stenar från den gamla beläggningen och kommer att försvinna efter vintern, enligt Trafikverket.

Spåren består bland annat av stenar från den gamla beläggningen och kommer att försvinna efter vintern, enligt Trafikverket.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2018-11-02 06:00

I september lades ny asfalt på en del av riksväg 40 mellan Vimmerby och Västervik.

Arbetet är avslutat sen en tid tillbaka, men allt fler bilister ställer sig frågande till de grova hjulspår som finns i båda körfälten, men som är både flest och tydligast i körbanan i riktning mot Ankarsrum och Västervik. Ungefär var hundrade meter under cirka en mil ger de ett rytmiskt dunk-dunk i bilen.

– Det här är en skandal. De har kört med lastbilar i mjuk asfalt, det är som att gå i betong innan den har stelnat, säger en av de bilister som hört av sig till tidningen.

Men på Trafikverket ser man inte hjulspåren som något misslyckande. Tvärtom menar man att det är en naturlig del.

– För att ta vara på den gamla beläggningen har vi valt en metod som heter remixning plus och som innebär att vi värmer upp den gamla beläggningen med gasol och fräser om den och sen lägger vi ny beläggning uppe på den, säger Johan Falk, projektledare för beläggningsunderhåll på Trafikverket.

– När lastbilarna kommer med ny asfalt till läggaren kör de ner i den varma ytan. Då blir däcken varma och orsakar sen spåren när de kör upp. Det är ingenting konstigt alls, vi ser det vid nästan alla såna arbeten. Det vore mer konstigt om det inte blev spår, i så fall har man inte värmt den gamla beläggningen tillräckligt, säger Johan Falk.

Trots att spåren betraktas som grova av de bilister vi talat med, finns inga åtgärder planerade av Trafikverket.

– Det kommer att rätta till sig. Vi vet av erfarenhet från andra ställen att det försvinner oftast efter den första vintern, säger han.

Johan Falk ser heller ingen risk för skador på bilarna.

– Oftast brukar spåren vara rent visuella, här var det en gammal stenbeläggning och det gör att stenar fastar i lastbilens varma däck och följer med upp på den andra körbanan, säger han.

Arbetet har utförts av en entreprenör efter en upphandling som Trafikverket gjort och från verkets sida är man nöjd med arbetet.

– Vi ställer hårda krav på entreprenörerna och i det här fallet vet vi att metoden medför en följdeffekt, men också att den slipas bort och försvinner.

Han tror inte heller att spåren i körbanan kan orsaka skador på bilarna.

– Nej, det är inte så grova spår, de är ju inte som potthål så det ska inte vara någon fara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!