2016 brottades miljö- och byggnadsförvaltning i Vimmerby och Hultsfreds kommun med stora problem. Trycket var hårt och personalomsättningen stor, vilket gav långa handläggningstider och svårt att få kontinuitet i verksamheten.
– Jag minns att det var anställda som knappt hann börja hos oss innan de drog vidare till den privata sidan, som ju också hade ett stort behov då. Bland annat hade vi svårt att matcha lönerna, berättar Anders Helgée som är chef på den gemensamma miljö- och byggnadsförvaltningen för Vimmerby och Hultsfreds kommun.
2017 var en genomsnittlig handläggningstid för att bygglovsärende uppe i 40 dagar. I dag visar kommunens statistik att handläggningstiden är nere i 22 dagar – närmare en halvering på mindre än två år, med andra ord. Och det är så klart statistik som gläder Anders Helgée
– Förklaringarna är nog många, men betydande är att vi har fått behålla vår personal och att de nu har ytterligare ett års erfarenhet. De gör ett jättejobb. Vi har ett bättre flyt i ärendehanteringen, 2017 införde vi ett nytt ärendehanteringssystem som har underlättat mycket, samt att man nu kan söka bygglov direkt via nätet, säger Helgée.
Du tror inte att den kortade hanteringstiden också kan vara ett tecken på avmattning?– Jo, avmattning är absolut en del. Men det handlar också mycket om att vi får rätt handlingar till oss direkt från början. Vi börjar räkna hanteringstiden när ärendet är komplett och då kan det kännas långt om allt inte är korrekt från start. Det tar ju också jobbtid, vilket påverkar andra ärenden. Men jag tycker att vi och kommuninvånare har lärt känna varandra bättre de senaste åren och mötet mellan oss blivit lite mer avdramatiserat menar Anders Helgée.
Målet man nu har på förvaltningen är att stabilisera verksamheten och sedan även öka den digitala hanteringen för att få ytterligare stöd av sina system, så ärendeuppgifter går rakt in i systemet istället för att vara tvungna att hanteras manuellt.
– Jag tycker att vi är på rätt väg med mycket. Vi ska bibehålla och även förbättra dialogen, så man ser oss som problemlösare istället för ett hinder. Vissa ärenden är komplexa och tar längre tid än andra, men bättre att lyfta luren en extra gång och framför allt att ha en tidig dialog, tipsar Anders Helgée.