– Jag är taggad och vill fortsätta att utveckla företaget och driva det framåt, tillsammans med chaufförerna naturligtvis. Det blir inga tvära kast, jag behöver sätta mig in i verksamheten och vara med ute på fältet. Det är både ett nytt geografiskt område och nya verksamheter för mig, även om jag både kört och skött administrationen i mitt bolag, säger Daniel Hagström.
Han driver sen drygt tio år Daniels Mjölktransporter AB med Skillingaryd som bas. Företag har knappt 15 anställda
I flera år har han och Nils-Olof Nilsson pratat om en affär.
– Jag har tänkt på det här ett bra tag, jag är över 65 nu, med så mycket personal vill man ju att företaget ska leva vidare så sysselsättningen för dem och med Daniel känns det bra, säger Nils-Olof Nilsson.
– Det var moget att ta steget nu, säger Daniel Högström som tagit över från och med den 1 oktober.
Frödinge Tanktransport bildades 1965 av några åkare som gick ihop. Nils-Olof Nilssons familj fanns med i bilden redan då. Själv började han jobba aktivt 1976.
– Då hade vi tre tankbilar och servade Frödinge Mejeri, säger han.
Han insåg tidigt att mjölktransporter inte var den bästa vägen in i framtiden.
– Man såg hur gårdar försvann och jag tänkte att vi får nog hitta på lite annat, säger han.
En hel del annat har det blivit.
Först kompletterades de tre tankbilarna med en grusbil. Sen har det blivit ett antal bilar för hantering av avfall och annat återvinningsmaterial och trailerbilar som även kört på utlandet.
I dag har företaget 25 lastbilar i vagnparken och runt 50 anställda.
– Vi har varit fler. Vi hade sophämtningen i Vimmerby, Hultsfred och Högsby i drygt 20 år tills för några år sen.
Både Nils-Olof Nilsson och Daniel Högström beskriver åkeribranschen som tuff och utmanande.
– Det är väldigt tufft i dag. Konkurrensen är stenhård i upphandlingarna. Därför känns det bra med Daniel som vet vad det handlar om, säger Nils-Olof Nilsson.
– Det är inte alltid att lägst pris är bästa alternativet, det är viktigt att hålla kvalitén, säger Daniel Högström.
Även om Nils-Olof Nilsson passerat pensionsåldern tänker han inte bli sysslolös.
– Jag har ett åkeri i Västervik, sen är jag delägare i Anders Tankservice AB och jag har Tungservice AB kvar med sju anställda så det finns att sysselsätta mig med. Det lär dröja innan jag börjar spela golf...