Anders hobby blev hans yrke: "Man blir aldrig fullärd"

Intresset för veteranbilar verkar öka i Vimmerby, i alla fall om man ska tro bilproffset Anders Larsson vars vardag till stor del består av att meka med gamla amerikanare.

Anders Larsson fixade till sin första skrotbil som sextonåring. Där och då väcktes ett intresse som lever kvar och idag jobbar han med att reparera och rusta upp gamla veteranbilar.

Anders Larsson fixade till sin första skrotbil som sextonåring. Där och då väcktes ett intresse som lever kvar och idag jobbar han med att reparera och rusta upp gamla veteranbilar.

Foto: Annie Hogner

Vimmerby2023-10-13 05:25

När Anders Larsson bara var sexton år gammal köpte han sin första bil, en Buick 64. Det fanns mycket att göra innan den var redo för vägarna, så i brist på körkort började jobbet med att göra bilen körklar. Efter en del läsning i böcker och tidningar var det bara att prova sig fram.

– Bilen var ett vrak, men jag började fixa den så att den kunde står klar den dagen jag fyllde arton. Jag gjorde faktiskt allt själv förutom lacken, säger Larsson.

undefined
Larsson själv äger ett tiotal gamla bilar, men det är inte särskilt många av dem som är körbara i dagsläget. "Rent privat köper jag främst objekt", säger han.

Den typen av reparationer har han sysslat med på fritiden sedan dess, men för ungefär fem år sedan blev hobbyn ett yrke. Idag är han anställd för att meka, men inte med vilka bilar som helst. I verkstaden där han jobbar är fokus på gamla amerikanska bilar, så kallade amerikanare.

– Jag jobbade som grovplåtslagare tidigare. Det var också rätt kul, men det här är ju bättre. Nu jobbar jag med det som också är mitt fritidsintresse.

I grunden är Larsson anställd i företaget Ingos Gräv & Bygg AB, med Ingemar "Ingo" Johansson som huvudsaklig chef. Från början handlade verkstadsarbetet mycket om att tillsammans få igång bilar ur Johanssons privata bilsamling, men sedan dess har verksamheten utökats. I dagsläget tar de hand om amerikanare från trakterna, men får också in bilar som åkt mer långväga. 

– Det finns ingen bilprovning för såna här bilar, så är det något som krånglar är det många som kommer hit. Varje gång någon lämnar in en bil är det en ny utmaning. Det gäller att först hitta problemet och sen måste man vara en duktig problemlösare.

undefined
Ingen dag är den andra lik i verkstaden. Larsson genomför allt från karosseriarbete till motorarbete. Vid behov servar han dessutom maskiner som finns inom chefen Ingemar "Ingo" Johanssons företag.

Hur vanligt är det med den här typen av nischade verkstäder?

– Häromkring är det rätt så ovanligt. Det är nog en 25-30 mil mellan varje verkstad, men intresset för att äga den typen av veteranbilar vi sysslar med verkar samtidigt ha fått ett uppsving de senaste åren.

Då har ni inte så mycket konkurrens?

– Nej, så det är inte så att vi behöver söka jobb, utan det kommer till oss. Det är inte så många som kan alla typer av arbete vi gör här, för det är ganska brett. Det är dessutom något helt annat att jobba med den här typen av bilar än moderna bilar.

undefined
Det här chassit ska få sig ett lyft innan det skruvas ihop med resten av bildelarna.

Främst är det mekaniska problem som behöver fixas till på de bilar som kommer in, men i vissa fall är de också rent estetiska. En vanlig dag kan alltså bestå av allt från att knacka plåt och fixa motorer, till att måla detaljer med en liten pensel

– Man blir aldrig fullärd och det är väl det som är det roliga.

undefined
Här har den ursprungliga färgen slippats bort, för att kunna ge bilen en ny kulör.
Såhär kan det se ut under en bil som håller på att fixas till. Från början var den röd, men nu ska hela bilen få den gröngula färg som syns på undersidan.
Såhär kan det se ut under en bil som håller på att fixas till. Från början var den röd, men nu ska hela bilen få den gröngula färg som syns på undersidan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!