Han vill få fler Vimmerbybor att ta cykeln till jobbet

Starten för Trafikantveckan gick i Vimmerby, där en och annan cyklist stoppades och fick goodiebag av energi- och klimatrådgivare Daniel Hägerby.

Amanda Eriksson Berglund, 16, blev glatt överraskad när hon stoppades av Daniel Hägerby och fick en goodiebag.
"Kul! Jag tar oftast cykeln till skolbussen, jag gillar att träna och får motion".

Amanda Eriksson Berglund, 16, blev glatt överraskad när hon stoppades av Daniel Hägerby och fick en goodiebag. "Kul! Jag tar oftast cykeln till skolbussen, jag gillar att träna och får motion".

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2020-09-17 12:13

– De som redan gör något bra får en klapp på axeln. Och kanske resulterar det i mer diskussioner kring fikabordet, säger han.

Den 16-22 september pågår Europeiska trafikantveckan, ett initiativ där Energi- och klimatrådgivningen uppmuntrar fler att ta sig till jobbet på ett hållbart sätt - på cykel. Daniel Hägerby, energi- och klimatrådgivare i sex kommuner, inledde veckan i Vimmerby för att ge extra energi med en liten överraskningspåse till de redan duktiga. 

– Kanske gör det att de håller i lite extra med sitt cyklande och det kan resultera i diskussioner.

En som fick bromsa in var Jonas Adolfsson, på väg hem till Södra Vi.

– Jag samåker med pappa på morgnarna, och cyklar hem från jobbet. Det är lite lagom långt och så är träningen avklarad innan kvällen, säger han.

undefined
Jonas Adolfsson tar cykeln hem till Södra Vi, när arbetspasset i Vimmerby är slut. En tumme upp på det, från Daniel Hägerby.

Jonas sätt att ta sig hem från jobbet är skolexempel på hur man kan träna tidseffektivt, tycker Daniel Hägerby, som också är medveten om de vardagshinder som kan sätta käppar i hjulen.

– Målet är ju att få fler att ta cykeln, även på landsbygd och i mindre städer. Men alla har sina skäl till att det inte blir av i den utsträckning man vill. Går jag till mig själv har jag cyklat till jobbet, både när jag haft tre, eller åtta, mil. Men då satt jag på kontorsstolen eller i soffan däremellan. Idag har jag lantbruk vid sidan av jobbet och är dessutom småbarnsförälder. 

Gör kommunerna tillräckligt för att underlätta trafiksäkert cyklande för invånarna?

– Nej. Det är lätt att ta beslut om cykelväg om man kan ta av exempelvis åkermark och så länge det bara handlar om pengar, men om det handlar om att ta bort en fil i vägbanan eller parkeringsplatser vågar man inte, inte om det inkräktar på bilismen.

undefined
"Det finns mer att göra. Men bil och cykel behöver inte stå i motsatsförhållande till varandra", säger Ola Gustafsson (KD), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet.

Ola Gustafsson (KD), ordförande i kultur- och fritidsutskottet samt samhällsbyggnadsutskottet, håller med om att kommunen kan göra mer för att underlätta cyklandet.

– Det är också något vi jobbar med. Samhällsbyggnadsutskottet har gett samhällsavdelningen i uppdrag att ta fram en trafikstrategi, där en cykelstrategi ingår. Vi behöver en helhetssyn, titta på om cykelstråken finns på rätt plats och att de binds samman som de ska. Men vi ser också över parkeringar, som jag ser det behöver bil och cykel inte stå i motsats till varandra, det måste fungera för både bilister och cyklister i kommunen.

Daniel Hägerby är själv något av cykelkändis. Tidigare har han gärna cyklat till jobbet, till och med när han hade drygt åtta mil. "Men då hade jag en snabb cykelbil".
Daniel Hägerby är själv något av cykelkändis. Tidigare har han gärna cyklat till jobbet, till och med när han hade drygt åtta mil. "Men då hade jag en snabb cykelbil".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!