Som många andra unga pojkar i början av 1970-talet hade Hans Åhsgren ett intresse för att bygga modeller.
– Jag är uppväxt i Gävle och där samlades vi ett gäng grabbar och byggde modellflygplan. De flög vi med, men de kraschade och gick sönder hela tiden så jag ledsnade lite på det. Däremot fick jag upp ögonen för miniatyrånglok efter att ha läst om dem i tidskrifter. Det slutade med att jag skickade efter en byggsats från England på ett lok och sedan har intresset bara växt därifrån, säger Hans Åhsgren.
Vad är tjusningen med just de här loken?– De är byggda i skala 1 till 8 och väldigt exakt gjorda efter förlagorna med fullt funktionsdugliga ångmaskiner som man eldar med stenkol och kan köra på mindre räls med dimensionen 184 mm. Det är en väldig kraft i de här maskinerna där trycket i pannan blir sex bar. Ett lok som väger 350 kilo orkar dra sin egen vikt gånger tolv så det går att koppla på ett par specialbyggda vagnar och köra ett tjugotal passagerare, säger Hans.
Hur stor är hobbyn i Sverige?– Det finns egentligen bara ett ställe i Sverige där jag kan köra med tågen. Borås Miniatyrångloksällskap har en räls på runt en kilometer. Till helgen håller de öppet hus där och då samlas ett 40-tal personer varav flera utländska gäster med sina lok och så bjuds allmänheten in och får åka med. Det brukar vara väldigt populärt bland barnen att få uppleva lite av hur ett riktigt ånglok kan fungera, säger Hans som är på plats då.
Intresset för tåg i alla dess former är betydligt större utomlands och Hans gör regelbundet resor för att besöka anläggningar och träffa andra entusiaster.
– Företeelsen kommer från England från början, men intresset är även stort i Holland och Tyskland, säger Hans, som även varit i USA nyligen.
– Där är allt mycket större så det finns riktigt häftiga modeller. Anledningen till resan jag gjorde i våras var dock att få se det klassiska Big Boy-loket som det amerikanska järnvägsbolaget rustat upp. Ett sådant väger 600 ton, jämfört med ett vanligt svenskt lok som väger 100 ton, säger Hans, som även haft nytta av sitt intresse för maskiner inom yrkeslivet.
– Jag kom till Storebro bruk på 1980-talet och har jobbat inom flera olika företag där sedan dess. Nu jobbar jag med service av olika maskiner så hobbyn har lönat sig på så vis med, säger Hans.