Sommarhalvåret innebär också cykeltider för många. Vimmerby Tidning frågade Håkan Karlsson, kommunpolis i Vimmerby, om de vanligaste felen cyklister gör.
– Vimmerby som ort är egentligen ingen tacksam cykelstad. Det är dåligt med cykelvägar och stan är lite ihoptryckt så det är svårt med utrymmen och det blir trångt. Då blir felbeteenden därefter, säger han.
Han nämner att cykla mot trafiken på Sevedegatan och att cykla på trottoaren är några vanliga fel som begås.
– Man cyklar närmaste fågelvägen oavsett om det är mot trafik eller på trottoarer. Det gäller alla åldrar tycker jag nog, berättar han.
Även belysningen kan det vara lite si och så med och där handlar det även om att motortrafikanterna ska ha en chans att i god tid upptäckta cyklisterna.
– Nu är det ljust och fint men annars ser man brister med att sätta på lysen på cyklarna, det är dåligt med den varan. Vi tror att vi syns för att det finns gatlyse.
Men också andra saker som ringklocka och bromsar ska fungera.
– Kör man med en risig cykel kan man få mer än 2 000 kronor i böter och det är klart att det inte är så kul för de som är över 15 år. De som inte är straffmyndiga kan vi inte göra något åt.
Håkan Karlsson säger att en del av de fel som begås görs på grund av okunskap. Till exempel att på delade gång- och cykelbanor ska man cykla på höger sida och gå på vänster sida. Och finns det en cykelbana är man skyldig att använda den och får inte cykla på gatan bredvid.
– Grunden är att finns det en gång- och cykelbana ska den användas annars blir det böter för begagnade av fel vägbana. Det finns en anledning till att använda dem annars blir det för trångt på gatan.
Han nämner Drottninggatan-Ringvägen-Prästgårdsgatan som exempel.
– Där är det hårt tryck på morgonen och dessutom en fyrvägskorsning. Tanken med en gång- och cykelbana är att ge skyddad yta för de som cyklar och att de inte ska blandas med bilar.
Någon förbudsskylt krävs inte.
– Det räcker med en blå påbudsskylt. Ibland målas det streck och allt möjligt på asfalten men det är skyltsättningen som styr.
Har du några råd till cyklisterna?
– Det är att bara lita på sig själv. Ibland tror jag att folk ska begå självmord när de cyklar rätt över gatan. På ett övergångsställe är det inte tillåtet att cykla och man kan inte räkna med att bilarna hinner stanna, som oskyddad trafikant är det du som slår dig mest.