Här är korsningarna där flest kör fel i Vimmerby

Vimmerby är regionens mest biltäta stad. I centrum är många gator enkelriktade och det är inte alltid lätt att veta hur man kör rätt i en del korsningar. Men förvirring kan också ha sina fördelar. Vi reder ut vilka regler som gäller.

"Här missar nog de flesta högerregeln och att den som kommer Båtmansgränd ska köra före den på Storgatan" säger Tomas Monell. Han pekar ut några såna korsningar till.

"Här missar nog de flesta högerregeln och att den som kommer Båtmansgränd ska köra före den på Storgatan" säger Tomas Monell. Han pekar ut några såna korsningar till.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2020-11-03 18:00

De senaste tio åren har antalet bilar ökat med tio procent i Vimmerby kommun. Senaste årsskiftet fanns 9 368 registrerade personbilar i kommunen, enligt statliga myndigheten Trafikanalys. Det gör 60 bilar per 100 kommuninvånare. Klart högst i regionen.

Hur är det då ställt med trafiken i regionens biltätaste kommun? Vi bad trafikläraren Tomas Monell, med runt 40 års erfarenhet av trafikutbildning i Vimmerby, och kommunpolis Håkan Karlsson, som bland annat är polisens företrädare i kommunens trafikråd, ge sin syn på Vimmerbytrafiken och hur bilisterna beter sig i trafiken.

– Stan är inte lätt att köra i, det är många enkelriktade gator, och det är något folk normalt sett ogillar, säger Håkan Karlsson.

Tomas Monell instämmer.

– Mycket är enkelriktat, och det bottnar i att många gator är smala, säger han.

Han tycker att skyltningen om enkelriktat kan bli bättre.

– Skylten med pilen som visar att en gata är enkelriktad borde användas mer så att bilisterna kan se på skyltningen och inte behöva lära sig att genom att den och den gatan är enkelriktad, säger han.

Han pekar bland annat på Drottninggatan mellan Norrtullrondellen och Sevedegatan. 

Traditionen och vanans makt styr även i andra trafiksituationer. Tomas Monell ger några exempel på korsningar.

– I korsningen Storgatan – Kyrkogårdsgatan vet alla att den på Storgatan ska lämna företräde för trafik från höger, men hur många vet att samma sak gäller vid Intersport och korsningen med Båtmansgränd? Eller att högerregeln gäller där Magasinsgatan kommer ut till Rönnbärsgatan mellan Albins och Dahlbergs?

Korsningen Kampbacken och Kungsgatan är en annan.

– Den är rätt skyltad, men det följs långt ifrån alltid av bilisterna, även korsningen vid pizzeria Palma är knepig och kan lätt skapa missöden, säger Tomas Monell.

Samtidigt säger han att otydlighet kan ha sina fördelar i trafiken.

– Skapar man måttlig förvirring sjunker farten och då minskar olyckorna, det är ganska intressant. Norrköpings kommun har jobbat medvetet på det sättet och lyckats bra, säger han.

Någon särskilt olycksdrabbad korsning ser inte polisen i dag.

– Nej, de har byggts bort med rondeller. Förr small det titt som tätt i "OK-korset", säger Håkan Karlsson.

– Nu skulle jag säga att Vimmerbys farligaste korsning är den vid Granen och gymnasiet, jag hör ofta att det är stökigt där. Sen vet jag att kommunen velat bygga en rondell där också, men det är svårt på grund av nivåskillnaden, säger han.

Kan trafikljus vara en lösning?

– Nej, men blinkande varningsljus som vid övergångsstället vid Ceosrondellen en timma på morgonen när det är som mest biltrafik och cyklister och gående. Det är främst de som uppfattar att det är farligt, och jag tycker att "glada gubben" som används för att visa farten är bra, den får folk att sänka hastigheten, säger Håkan Karlsson.

Även Tomas Monell menar att mycket också fungerar bra i Vimmerbytrafiken.

– Framkomligheten och parkeringarna har blivit mycket bättre sen kommunen införde P-vakter och P-skiva, där var det mer problem förr. Sen kan det alltid bli bättre och det är bra om kommunen använder sig av trafikrådet så mycket som möjligt, säger Tomas Monell.

På www.vimmerbytidning.se kan du följa med Tomas Monell på en åktur genom Vimmerby.

Rondellen vid Norrtull kan vara knepig och Vimmerbyborna tillämpar olika lösningar. Men i grunden är det den som är på väg in i rondellen som har företräde och det innebär att den som kommer Kampgatan oftast har företräde före den som kommer Parkgatan, längst t.v i bild.
Rondellen vid Norrtull kan vara knepig och Vimmerbyborna tillämpar olika lösningar. Men i grunden är det den som är på väg in i rondellen som har företräde och det innebär att den som kommer Kampgatan oftast har företräde före den som kommer Parkgatan, längst t.v i bild.
Bilar i kommunerna

Här är antalet personbilar i de närmaste kommunerna samt närmast större stad.

Vimmerby     9 368 personbilar    59,8 / 100 inv.

Kinda            5 738 personbilar     57,7 / 100 inv.

Eksjö          10 043 personbilar    56,5 / 100 inv.

Hultsfred      7 436 personbilar    56,0 / 100 inv.

Oskarsh.    14 886 personbilar    54,9 / 100 inv.

Västervik   18 992 personbilar     51,7 / 100 inv.

Linköping  69 720 personbilar     42,7 / 100 inv. 

(Källa Trafikanalys samt SCB.)

Karta: Vimmerby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!