Planen: Nya halkbanan ska bli utbildningscentrum

Till jul är det meningen att de första körskoleeleverna ska öva på att köra i halka på nya halkbanan i Älåkra utanför Vimmerby. På sikt ska det bli ett utbildningscentrum för många fler än bil- och MC-förare.

Tomas Monell visar hur det schaktas för den del på halkbanan där själva halkövningen ska genomföras.

Tomas Monell visar hur det schaktas för den del på halkbanan där själva halkövningen ska genomföras.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2021-09-21 06:00

– Vi tänker oss en utveckling i tre steg där det så småningom kompletteras med utbildning för drönare, lastmaskiner, grävmaskiner och längre fram även en gocartbana. Det är för stor investering för bara halkkörning, säger Tomas Monell.

Satsningen sker tillsammans med sönerna Henric och Carl-Johan som ska ta över och driva trafikövningsplatsen och de trafikskolor som drivs av familjens företag i Vimmerby, Kisa och Västervik.

– Det känns spännande och kul att kunna fortsätta, säger Henric Monell som främst jobbar med motorcykelutbildningar.

undefined
Tomas Monell visar hur det schaktas för den del på halkbanan där själva halkövningen ska genomföras.

I somras blev det klart att kommunen säljer ett 7,5 hektar stort område till Tomas Monells företag för en ny trafikövningsplats.

Det nya området blir ungefär dubbelt så stort som det förra som nu är rivet.

– Det har tagit tio år för att hitta en ny plats och utan den här satsningen hade Vimmerby blivit av med släpvagnsuppkörningen, lasbilsuppkörningen, motorcykeluppkörningen, mopeduppkörningen och risk 2, det vill säga halkkörningen, som är obligatorisk för både bil och motorcykel.

– Den nuvarande kommunledningen har insett det och varit mycket tillmötesgående, säger Tomas Monell.

Han uppskattar att investeringen landar in någonstans mellan åtta och tio miljoner kronor.

– Allt byggs på affärsmässiga grunder, ingen subvention eller några bidrag, men jag är nöjd med överenskommelsen med kommunen. Det har funkat väldigt bra med beslutsgången och även med berörda entreprenörer. 

undefined
En skiss över det 7,5 hektar stora området som Monells köpt av kommunen för 937 000 kronor. Tunavägen ses i nerkanten och vägen till Vidas sågverk längst t.h. Därifrån bli det infart till området. Den smala delen t.v är en bana för MC-prov. Halkprovet göra på banan runt det gröna området.

Tomas Monell visar en skiss för hur området ska disponeras med en manöverplan för lastbilar, en bana för motorcykelprov och själva halkbanan för den obligatoriska risk 2–utbildningen. Kontorsbyggnaden blir i form av ett baracksystem inledningsvis.

– Vi räknar också med att det ska bli fler arbetstillfällen vartefter verksamheterna ökar, säger han.

Det är ungefär sju veckor sen markarbetet sattes igång. Nu räknar han med att området ska asfalteras inom en månad.

– Det blir även grön profil på anläggningen. Vi ska köra med elbilar som drivs av solceller och halkfunktionen sitter på hjulen och inte genom vatten på banan som tidigare, säger Tomas Monell.

När kommer de första träna halkkörning på nya banan?

– Till jul är det tänkt att den delen ska vara igång. Utmaningen är att få hit el. Delar i det systemet är försenade på grund av coronapandemin.

Tomas Monell, t.v. tillsammans med med sonen Henric som tillsammans med sin bror Carl-Johan kommer att driva den nya trafikövningsplatsen utanför Vimmerby.
Tomas Monell, t.v. tillsammans med med sonen Henric som tillsammans med sin bror Carl-Johan kommer att driva den nya trafikövningsplatsen utanför Vimmerby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!