– Jag kan inte förstå varför man tänker höja. Om det händer något allvarligt hoppas jag att de som fattar beslutet är medvetna om det ansvar de har, säger Christian Bauer.
I september i fjol lämnade han ett medborgarförslag om farthinder till kommunen för att få bilisterna på Prästgårdsgatan, mellan rondellen och 70-skyltarna på Vennebjörkevägen, att hålla gällande hastighet på 50 kilometer i timmen.
Flera grannar står också bakom kravet och några av dem vittnar om regelbunden fortkörning och risker för både barn och husdjur på Prästgårdsgatan.
Kommunens egen hastighetsmätning från maj i fjol visar att varannan bilist kör fortare än 50 och innehåller också flera skräckexempel med 158 kilometer i timmen som det värsta.
Men något gehör för förslaget om farthinder på den aktuella delen av Prästgårdsgatan blir det inte. En enig kommunstyrelse ställer sig bakom avslag.
Ola Gustafsson (KD) är ledamot och även ordförande i samhällsbyggnadsutskottet som hanterar trafikfrågor.
– Vi bedömer att det inte finns någon ledning till farthinder där. Det bottnar i hur vägen ser ut, det finns trottoar, det är bra sikt och bebyggelsen ligger på tryggt avstånd från gatan, säger Ola Gustafsson.
– Dessutom är fortkörningen främst koncentrerad till den del som är närmast 70-skyltarna, närmast rondellen är det inte någon större fortkörning.
Kommunen mätning visar att de värsta och flesta fortkörningarna sker vid den norra mätpunkten, men även mellan rondellen och Bråkmakargatan mättes hastigheter på 70-94 kilometer upp. Totalt körde 57 procent av bilisterna över 50 kilometer i timmen.
– Det är polisens sak att hålla efter fortkörare, och det jobbar de med. Men de har svårt att vara överallt, säger Ola Gustafsson.
Istället för farthinder kan det bli en höjning från dagens 50 till max 60 kilometer i timmen på den aktuella sträckan.
– Vi ska införa konceptet "Rätt fart i staden". Det innebär att vi går ifrån 50 och använder 40 inne i stan och 60 på lite större gator i utkanten. Bland annat för att få bilister att köra mer runt än igenom stan, säger Ola Gustafsson.
Christian Bauer är förvånad.
– Det är bra att man ser över hastigheterna, men märkligt att höja från 50 till 60. Däremot skulle 40 kilometer passa bra, säger han.