– Det behövs någon form av farthinder här, det är bara ett par meter från ytterdörrarna och ut till gatan där bilarna blåser förbi, säger Urban Gustafsson.
Han bor i HSB på Sevedegatan och har länge reagerat över de höga hastigheterna. Sen länge är det max 30 kilometer som gäller i innerstan. Kommunen har också byggt ett gupp i gatan i höjd med Sveasalen. Det har inte hjälpt för resten av gatan till Västra Tullen.
Mätningar som gjorts från november fram till mars i år visar att 90 procent körde för fort. Under en vecka i februari i år var det 93 procent som inte höll hastigheten. Enskilt högsta uppmätta hastighet är 87 kilometer, enligt statistik Urban Gustafsson fått ut från kommunen.
– Det har gått åt en del tjat och man är som en gnällig gubbe, men så här ser det ut, säger han.
Bo Pedersen är vikarierande trafikingenjör för Maria Åkerö.
– Det är alldeles för högt och det är förvånande att så många kör för fort, säger han.
Både han, och även Maria Åkerö som tidigare svarat Urban Gustafsson per mail, hänvisar till att mätningarna gjorts med den så kallade "glada gubben" där en glad eller sur min visar på vilken sida av hastighetsgränsen bilisten ligger.
– Den är inte lika tillförlitlig som den radarutrustning som också används ibland, den borde användas här för att få en säkrare bild av hur det ser ut, för det verkar som att många gasar på efter det farthinder som finns längre upp på gatan, säger Bo Pedersen.
Han säger också att det är vanligt med synpunkter på hastigheter från kommuninvånare.
– Det är flera samtal om det varje dag och folk vill ha farthinder, chikaner eller blomlådor. Vi har flera såna projekt igång, bland annat på Astrid Lindgrens gata nu, säger Bo Pedersen.
Polisen delar bilden av att det är många som agerar mot höga hastigheter.
– Det är uppenbarligen ett problem på många ställen, men tyvärr är laserkontroller som patrullerna utför i mån av tid som kostgjord andning. De hjälper för stunden. Folk varnar också varandra för kontrollen, säger han, ser helst att fartproblemet byggs bort med gupp eller andra åtgärder på de mest utsatta platserna, säger kommunpolis Håkan Karlsson.
Någon konkret åtgärd finns i dagsläget inte planerad för Sevedegatan.
– Vi ska inleda arbetet med "Rätt fart i staden" efter sommaren, vi får se vad det kan ge, säger Bo Pedersen.