Resenär: "Chaufförens telefonprat en säkerhetsrisk"

Vimmerbybon tog bussen hem från Västervik och reagerade starkt när chauffören började tala i mobiltelefon mitt under färden i cirka 100 kilometer i timman. Dessutom släppte han även ratten med andra handen. När resenären skulle anmäla händelsen till KLT, Kalmar Länstrafik, stötte han på patrull.

Här talar busschauffören i mobiltelefon under färd mellan Västervik och Vimmerby på onsdagen. Enligt resenären som tagit bilden körde bussen i runt 100 kilometer. "Det var i varje fall på en 100-sträcka" säger Vimmerbybon.

Här talar busschauffören i mobiltelefon under färd mellan Västervik och Vimmerby på onsdagen. Enligt resenären som tagit bilden körde bussen i runt 100 kilometer. "Det var i varje fall på en 100-sträcka" säger Vimmerbybon.

Foto: Privat

Vimmerby2023-11-02 20:00

– De menade att jag skulle ta reda på uppgifter om vad det var för trafikbolag och liknande. Det är inte mitt jobb, jag vill bara anmäla incidenten, inte för min skull, utan för KLT och för alla resenärers skull, säger Vimmerbybon till Vimmerby Tidning. 

Han tog bussen hem till Vimmerby efter ett sjukhusbesök i Västervik på onsdagen. Då noterade han en händelse som han anser är direkt olämplig.

– Det var på en sträcka med 100 kilometer som jag såg hur chauffören pratade i sin mobiltelefon. Vid något tillfälle släppte han ratten även med sin högra hand. Det kan absolut inte vara lämpligt av en yrkeschaufför bland trafikanter på vägen och med passagerare i bussen, säger mannen som också tog en bild på chauffören och mobiltelefonen.

När resenären kom hem till Vimmerby kontaktade han KLT för att anmäla incidenten och skicka över bilden han tagit. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Trots försök både på hemsidan och via telefon med KLT:s kundtjänst känner han att han inte fick sitt ärendet uträttat.

– Varför ska det vara svårt? Det ska väl räcka med att jag ringer och berättar vad som hänt, när det hänt och var och skickar bilden, så kan de agera mot trafikbolaget sen, säger han.

undefined
En Vimmerbybo reagerade över en incident på en buss mellan Västervik och Vimmerby. När han skulle anmäla händelsen till KLT var det inte lika lätt som han föreställt sig. "Vi vill helst ha anmälningar digitalt för att de ska hanteras rätt, sen kan vi ta det via telefon också i undantagsfall, så det blev nog ett missförstånd mellan anmälaren och vår medarbetare i kundtjänst den här gången" säger Stefan Karlsson, trafikchef på KLT.

Stefan Karlsson är trafikchef på KLT. Han säger att länstrafiken i undantag tar anmälningar även via telefon, men att man helst vill ha anmälningar och synpunkter digitalt via hemsidan.

– Då får vi in det på rätt sätt i våra system så att ärendet kan hanteras rätt i fortsättningen. Uppgift om trafikbolag behöver vi inte, men det är väldigt viktigt att vi får veta vilken linje och vilken tid det gäller för att vi ska kunna vända oss till rätt trafikbolag, säger han.

– Jag tror att det blev ett missförstånd vid den muntliga kontakten i just det här fallet, säger han.

När det gäller den grundläggande orsaken till anmälan är han mycket tydlig.

– Det är inte acceptabelt på något vis att en chaufför talar i telefon under färd. Lagen gäller busschaufförer också. Man kan ta samtal som rör trafiken, men då ska det vara headset, och privata samtal är inte tillåtet alls, så vi kommer att ta det här med aktuellt trafikbolag. Det har skett förut och i något fall lett till vite, säger Stefan Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!