”Nervositet är en väldigt onödig känsla”, säger en tjej, där hon smådansar i korridoren på väg till rörelseprovet.
Hon är en av många som kommit till audition i Astrid Lindgrens Värld och än lever drömmen om att få vara med och göra sagor till verklighet säsongen 2017.
500 sökande har blivit 135 uttagna och av dem ska man sålla ut ett 30-tal nya kollegor till vuxenensemblen, som nu vuxit till 67 skådespelare.
– Alla som kommit till audition har potential, vi har valt de som har bakgrund och färdigheter som gör att vi tror att de kan arbeta för oss. Att träffa de här människorna är verkligen något vi ser fram emot. Utan vår personal är vi ingenting, säger Patrik Svedberg.
Varje år har sina förutsättningar, med sina skiftande behov av skådespelartyper.
– Man kan funka hur bra som helst på en audition, men vi har kanske ändå ingen roll som passar.
De som går vidare efter första dagens rörelse- och dansprov, scenprov och sångprov testas vidare i ytterligare scenprov och improvisationsprov.
Klart de är nervösa. Patrik Svedberg, som själv varit skådis i parken innan han 2012 blev teaterproducent, vet precis. Auditionteamet på drygt 20 personer laddar också, för att göra sitt bästa. För att möta och se.
– Vi letar inte bara efter bra skådespelare, vi vill också se vilka de är och vilken social förmåga de har. Men då är det också vårt ansvar att ge dem förutsättningar att känna sig så bekväma som möjligt, så att de kan visa det. Vi är ingen Idoljury.
Ser ni direkt att här har vi en Karlsson, Pippi eller Anton Svensson?
– I det här skedet söker vi mest användbara typer. Alla typer. Tjejer, mammor, pojkar, pappor. Rollbesättningen kommer senare.
Att vara skådespelare på Sveriges största utomhusteater i Astrid Lindgrens Värld är speciellt. Här spelas 50 unika föreställningar varje dag under högsäsong.
Man är i karaktär från det att man går på sitt arbetspass till att man går hem för dagen.
– Vi spelar teater i regn, blåst och 30-gradig värme. Vi möter vår publik på 100 meters håll och en centimeters avstånd. Mellan föreställningarna får sagan sin förlängning i de improviserade mötena med barnen och det är kärnan i hela vår verksamhet.
In i varje möjlig detalj är man förlagan – Astrid Lindgrens författarskap – trogen. Här är uppdraget inte att förnya eller sätta verket i dagens kontext. Böckerna är utgångspunkt.
– Men det betyder inte att ni nödvändigtvis behöver se ut som en illustration, vi har medlen, säger Patrik Svedberg och möts av lättade skratt.
Nog gives medel. I parkens nya teaterhus, invigt i våras, ryms 1 700 kvadratmeter samlade behov för teateravdelningen. Det som tidigare var decentraliserat kors och tvärs finns nu samlat under ett och samma tak. Här finns kontor, loger, produktionsrum och studio, kostymateljé, tvätteri, maskloge, danslokaler, sånglokaler... här finns rum för peruker, för skor, för regnkläder, för tyger.
– Teaterhuset är ett rejält lyft för oss och självklart är vi glada för att kunna visa det under de här dagarna.
”Här bor Pippi”
Några av de förväntansfulla, till tänderna taggade och nervösa skådespelarna som åkt till Vimmerby kommer i sinom tid att få det besked de drömt om; att de i sommar får skapa magi i Astrids värld och möta en publik som tror att de är på riktigt.
Gång på gång ges kvitto på att parkens viktigaste kulturkonsumenter får den upplevelse de förtjänar.
– Det är lika speciellt varje gång man hör barn säga ”här bor Pippi”, ”jag träffade faktiskt Karlsson”. Då vet vi att vi gör rätt sak på rätt plats, säger Patrik Svedberg.