Hård kritik efter beslut om ny ALV-infart: "Förbannade avgaser"

Efter kommunstyrelsens klartecken för en ny infart till ALV:s parkering har en debatt blossat upp. Boende i området känner sig förbisedda och menar att de fick information för sent, när beslutet redan var taget. "Man kan ju inte gå ut och sätta sig på altanen när bilarna kommer och ta sig en kopp kaffe", säger en av dem.

Efter kommunstyrelsens klartecken för en ny infart till ALV:s parkering känner sig boende i området överkörda och är också oroliga för den stora mängden trafik inpå knuten.

Foto: Johannes Widergren/Annie Hogner

Vimmerby2024-09-20 17:40
undefined
Det här förslaget för nya infarten är det som är tänkt att bli verklighet till säsongsstarten nästa år. Här framgår bland annat att det innan betalstationen är åtskilliga filer med inspiration från Disneyland i Paris. Karta: Vimmerby kommun

Planerna på en ny infart till Astrid Lindgrens Värld har lett till huvudbry hos flera av de som bor i området. Många är rädda för att trafikstockning, köer, avgaser och buller kommer att störa idyllen och till och med sänka värdet på husen de bor i. 

På onsdagskvällen hölls ett möte där Astrid Lindgrens Världs vd Joacim Johansson och representanter från Vimmerby kommun träffade boende i området Kohagen. Omkring 100 personer dök upp, en av dem var kommunens tidigare parkchef Bertil Fors. Han bor i området och lyfter ovissheten om hur det egentligen ska bli som det stora problemet och något som togs upp under kvällen.

– De verkade inte veta så mycket om det själva ens, varken ALV eller kommunen. Det är lite tvetydigt och det är att gå tillbaka i tiden att korsa varandras körbanor och lämna företräde hit och dit. Felet från kommunen ligger också i att det inte gjorts en ordentlig konsekvensbeskrivning, alla har inte elbil och alla dessa förbannade avgaser som det kommer bli är ett stort problem, säger han till Vimmerby Tidning. 

Trots att de tusentals bilarna som ska in till ALV:s parkering passerar vid specifika tider på dagen menar Bertil att avgaserna kommer hänga kvar och störa sommarrutinerna för de som bor allra närmst vägen.

– Man kan ju inte gå ut och sätta sig på altanen när bilarna kommer och ta sig en kopp kaffe. Och vem vill köpa ett hus när de ser att en massa bilar kör förbi och släpper ut avgaser, säger han.

Tror du att infarten kommer att påverka värdet på husen?

– Jajamän, det kommer den utan tvekan att göra och framförallt för husen längst ner närmast vägen.

Informationen om planerna nådde de boende förra veckan, i ett brev.

– Det var det första vi fick höra och det var pang på och punkt slut. Men jag vill vara tydlig med att jag, och nog ingen annan heller, är emot någonting som gäller ALV eller vill sätta stopp för utveckling, men det måste ju behandlas på rätt sätt så att det inte blir missförstånd, säger Bertil Fors.

undefined
Veronica och Ronny Hellenstierna bor i Kohagen och den nya planerade infarten kommer, tror de, leda till ännu fler köer och tvinga dem att lägga upp sina dagar efter ALV-besökarna. Redan idag har de problem. "Ibland kommer man inte härifrån och ibland kommer man inte in", säger Veronica.

Paret Veronica och Ronny Hellenstierna, som bor i området, kunde inte vara med på onsdagskvällens möte, men säger till Vimmerby Tidning att de sett skissen på hur den nya infarten är tänkt att se ut. 

– Det första som jag reagerade på var att man tagit ett beslut utan att prata med oss boende innan. Med tanke på var vi bor så har vi samma rondell som ALV och vi har redan problem. Ibland kommer man inte härifrån och ibland kommer man inte in, säger Veronica.

Trafikstockning och svårigheter att ta sig fram under sommarmånaderna är en farhåga, och Ronny lyfter också en annan aspekt. 

– Jag och grannarna har pratat om vad som händer om det, gud förbjude, skulle börja brinna eller så under tillfällena när det är köer. Hur ska räddningstjänsten ta sig fram? 

Exakt hur den nya infarten och dess tänkta utformning kommer att påverka vet Veronica och Ronny inte, men båda ger förslag på vad de tycker att kommunen och ALV skulle kunna göra annorlunda.

– Jag hade inte sagt någonting om man hade öppnat en väg så att vi hade kunnat ta en annan väg ut ur Kohagen den här perioden, som det är tänkt nu blir vi helt låsta här. Det finns exempelvis gångbanor upp emot Djursdalavägen, man hade kunnat öppna en sådan och då skulle det ha löst sig, säger Ronny.

– En grej som jag tänkt på är varför man inte öppnar från riksvägen istället, det tycker jag är konstigt, säger Veronica

Är det någonting som blir bättre med den här nya infarten?

– Nej, jag kan inte se det. Jag förstår inte riktigt hur det här inte skulle blockera oss, även om det lämnas företräde för oss som åker ut från Kohagen så hjälper det inte om vi ska hem, säger Ronny. 

undefined
Roger Lindell förstår de boendes oro, men menar att de inte kommer få svårare att ta sig fram.. "Infarten mot Kohagen kommer inte att försämras men utfarten kommer att förbättras", säger han.

Roger Lindell, gatuchef i Vimmerby kommun, deltog i mötet och säger till Vimmerby Tidning att han har förståelse för debatten och den oro som de boende uppvisat efter kommunstyrelsens klartecken för den nya infarten.

– Utifrån förutsättningarna är det förståeligt att de som bor i området både har synpunkter och är besvikna. Ärendet har kommit upp snabbt och haft hög prioritet från Astrid Lindgrens Världs sida för att hinna göra alltihop innan säsongsöppning. Det är långt fram i kalendern men med det arbetet som är tänkt blir det snabbt bråttom, säger han.

Flera kritiserar informationen och att den kom med kort varsel. Hade man kunnat göra på ett bättre sätt?

– Ja, självklart. Hade tiden funnits hade förutsättningarna för en längre dialog varit bättre. Infarten har varit på tal under flera år men det har inte blivit någonting av det förrän ALV presenterade sina önskemål och investeringsplaner nu. 

Det är ett stort arbete som planeras och den lilla delen är den som hamnar på kommunens mark, för ALV:s del är projektet större. 

– Men för kommunen är det här ändå ett relativt stort arbete, säger Roger Lindell.

Finns det en konsekvensbeskrivning för hur bostadsområdet påverkas?

– Jag skulle säga att utifrån förutsättningarna idag och de som blir med den här varianten så har det gjorts en konsekvensbeskrivning. Tidigare har många andra planer diskuterats, som att lägga infarten ytterligare en bit in i Kohagen vilket skulle få ännu större konsekvenser för de boende. Vi har även tittat på en separat utfartsväg i norra änden av Kohagen ut emot Vennebjörkevägen.

Varför bygger man inte en infart från riksvägen?

– Det stora dilemmat där är Stångån och järnvägen och där pratar vi i så fall om hundratals miljoner bara för en överfart. Från Trafikverket har man ingen del i det utan den kostnaden skulle hamna på kommunen och ALV i så fall. För många år sedan när detta var uppe pratades det om 300 miljoner och det beloppet har säkerligen i närheten av fördubblats.

Gatuchefen berättar att ALV-kön kommer att få väjningsplikt mot mötande trafik i den nya tänkta lösningen, och att en fil blir avsedd för att kunna passera in mot Kohagen.

– Infarten mot Kohagen kommer inte att försämras men utfarten kommer att förbättras. Idag är man hänvisad till väjningsplikt mot alla som står i rondellen, den nya infarten innebär motsatsen, säger han.

Hur tar kommunen till sig kritiken?

– Beslutet är taget men detaljerna är något vi tittar på. Där är synpunkterna från de boende av hög vikt, för att få till den bästa lösningen för alla.

• Vimmerby Tidning har varit i kontakt med flera boende i området. De har inte velat uttala sig direkt i tidningen men merparten delar parets Hellenstiernas och Bertil Fors uppfattning och kritik mot den nya infarten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!