– Vi gör det för att hålla ihop hastigheten bättre och för att höja trafiksäkerheten, säger Daniel Gottling Nestor (S) ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott.
Än så länge är det 70 kilometer som gäller mellan Arla-rondellen och rondellen vid Ceos. Det ska ändras till max 60 kilometer i timmen. Samtidigt höjs dagens 50 kilometer till 60 mellan Ceosrondellen och strax innan övergångsstället vid Åbroviadukten. Det gör att 60 kilometer kommer gälla hela sträckan mellan Åbroviadukten och riksväg 40 vid Arlarondellen.
Däremot blir det max 40 kilometer i timmen mellan Åbrovägen under viadukten och Vimmerbyallén, den delen har 50 kilometer som högsta tillåtna hastighet i dag. Där gör trafikpolitikerna ett undantag från utredningen om "Rätt fart i staden" som ligger till grund för många nya hastigheter.
– Det handlar om en säkerhetssynpunkt. Det händer mycket på en kort sträcka där, med övergångsställe, korsning, av- och påfart och en järnvägsövergång. Därför tycker vi att det blir lämpligast med 40 kilometer på den delen och det harmonierar också med Vimmerbyallén vid rondellen, säger Daniel Gottling Nestor.
Det har också funnits tankar på blinkande varningsljus vid övergångsstället vid Åbroviadukten. Så blir det inte.
– Det är ekonomiska skäl som gör att vi säger nej till det.
Det skulle kosta 30 000 kronor plus driftkostnad.
Det finns inga invändningar mot de nya hastigheterna från vare sig polis eller räddningstjänst.