Här blir det sänkt hastighet på Södra Ringleden

Håll koll på hastighetsmätaren och på skyltarna när du kör på Södra Ringleden i Vimmerby. Det blir snart flera ändringar av högsta tillåtna hastighet mellan Arlarondellen och till Vimmerbyrondellen.

Övergångsstället vid Åbroviadukten blir gräns mellan de nya 60- och 40 kilometerssträckorna. Men några blinkande ljus vid övergångsstället blir det inte. Det finns det inga pengar till.

Övergångsstället vid Åbroviadukten blir gräns mellan de nya 60- och 40 kilometerssträckorna. Men några blinkande ljus vid övergångsstället blir det inte. Det finns det inga pengar till.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2023-11-14 11:54

– Vi gör det för att hålla ihop hastigheten bättre och för att höja trafiksäkerheten, säger Daniel Gottling Nestor (S) ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott.

undefined
Övergångsstället vid Åbroviadukten blir gräns mellan de nya 60- och 40 kilometerssträckorna. Men några blinkande ljus vid övergångsstället blir det inte. Det finns det inga pengar till.

Än så länge är det 70 kilometer som gäller mellan Arla-rondellen och rondellen vid Ceos. Det ska ändras till max 60 kilometer i timmen. Samtidigt höjs dagens 50 kilometer till 60 mellan Ceosrondellen och strax innan övergångsstället vid Åbroviadukten. Det gör att 60 kilometer kommer gälla hela sträckan mellan Åbroviadukten och riksväg 40 vid Arlarondellen.

undefined
Dagens 70 kilometer på halva Södra Ringleden kommer att försvinna inom kort. Istället blir det 60 kilometer på hela sträckan mellan Arlarondellen och Åbroviadukten.

Däremot blir det max 40 kilometer i timmen mellan Åbrovägen under viadukten och Vimmerbyallén, den delen har 50 kilometer som högsta tillåtna hastighet i dag. Där gör trafikpolitikerna ett undantag från utredningen om "Rätt fart i staden" som ligger till grund för många nya hastigheter.

– Det handlar om en säkerhetssynpunkt. Det händer mycket på en kort sträcka där, med övergångsställe, korsning, av- och påfart och en järnvägsövergång. Därför tycker vi att det blir lämpligast med 40 kilometer på den delen och det harmonierar också med Vimmerbyallén vid rondellen, säger Daniel Gottling Nestor.

undefined
Ceosrondellen är i dag en skiljelinje för de gällande hastigheterna. Det beslutar samhällsbyggnadsutskottet att ändra på när man höjer från 50 till 60 kilometer mellan Ceosrondellen och övergångsstället vid Åbroviadukten.

Det har också funnits tankar på blinkande varningsljus vid övergångsstället vid Åbroviadukten. Så blir det inte.

– Det är ekonomiska skäl som gör att vi säger nej till det.

undefined
Mellan Vimmerbyrondellen och övergångsstället vid Åbroviadukten blir det istället en sänkning från dagens 50 till nya 40 kilometer i timmen.

Det skulle kosta 30 000 kronor plus driftkostnad.

Det finns inga invändningar mot de nya hastigheterna från vare sig polis eller räddningstjänst.

undefined
Övergångsstället vid Åbroviadukten blir gräns mellan de nya 60- och 40 kilometerssträckorna. Men några blinkande ljus vid övergångsstället blir det inte. Det finns det inga pengar till.
undefined
Vid Vimmerbyrondellen gäller redan 40 kilometer i timman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!