Hela Smålands varumärke

"Småland - Sverige på riktigt". Det nya varumärket för Småland tog fasta på att det typiskt svenska är det småländska (eller tvärtom). Varumärket presenterades vid en ceremoni på Smålandsdagen på High Chaparall igår onsdag.

Granskog. Så här kan Smålands varumärke se ut. Alla får välja själva.

Granskog. Så här kan Smålands varumärke se ut. Alla får välja själva.

Foto:

Vimmerby2012-11-08 07:12


Projektet har pågått hela året. Det har inte varit en enkel sak att ta fram ett varumärke som ska passa hela Smålands marknadsföring inom besöksnäringen. Småland som inom sig bär många olika inriktningar från Västerviks skärgård till vildavästernstaden High Chaparall.
Det var talande nog på High Chaparall under den så kallade Smålandsdagen igår onsdag som det nya varumärket och dess formgivning presenterades.

Stark Stockholmare
Varumärket är en del i en mångmiljonsatsning på ökat samarbete, gemensam marknadsföring och hållbar besöksnäring i Smålandslänen.
Projektledare för varumärkesframtagningen Henrik Franke presenterade arbetet. Han började dock med att förklara för de småländska representanterna att han är Stockholmare men att det nog är en styrka.
- Det är bra att någon annan kommer in som är lite grann ofärgad som inte har alla referenser.
Den nya marknadsföringen ska kretsa kring fyra begrepp: jordnära, lekfullt, nyskapande, berikande.
Henrik Franke berättade om de känslomässiga upplevelser hos honom själv som ledde fram till varumärkets framtoning.
- Smålänning är nåt speciellt det märker man, det finns en tydlig känsla av att något pågår i den här regionen. Vi ville ta det från nåt verbalt abstrakt till en grafisk profil, berättar han.
En grund är att de svenska värdena och värderingarna också är de småländska.
Henrik Franke övergick till att visa en bild på svenska ikoner, sådant man förknippar med Sverige. Det visade sig att alla ikonerna också var småländska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om