Familjeföretaget Sandströms firar snart 100 Är. Genom Ären har de lÀrt sig att bÄde bygga en kundkrets och göra anpassningar för tiden vi lever i.
â Vi försöker alltid vara lyhörda och lyssna pĂ„ kunderna och vad de efterfrĂ„gar. Vi Ă€r ett litet företag som Ă€ndĂ„ Ă€r en kedja och det gör att vi snabbt kan stĂ€lla om eller bredda sortimentet. Under pandemin kunde vi till exempel öka sortimentet av pyjamas och outdoor och det tror jag Ă€r bra, sĂ€ger butikschef Camilla Sand.
Vad Àr det som har gjort att ni finns kvar Àn idag?
â KlĂ€der behövs alltid och jag tror att bredden av bĂ„de herr- och damklĂ€der har varit viktig. Ibland har försĂ€ljningen av herrklĂ€der varit starkast och dragit damklĂ€derna, ibland tvĂ€rtom. Sedan tror jag ocksĂ„ att bredden med bĂ„de vardagsklĂ€der och kostym Ă€r bra, Ă€ven om vi har mest vardagsklĂ€der eftersom det Ă€r vad vi anvĂ€nder mest.
Vilka leverantörer man vÀljer att arbeta med Àr ocksÄ en viktig del av framgÄngen, menar Sand.
â Vi har mĂ„nga leverantörer vilket gör att vi kan vĂ€lja och vraka men ocksĂ„ plocka upp nya mĂ€rken. Vi jobbar mycket med "never out of stock" vilket innebĂ€r att vi sjĂ€lva inte stĂ„r för lagret utan kan bestĂ€lla mer om vissa storlekar sĂ€ljer slut. PĂ„ sĂ„ vis kan vi hĂ„lla nere lagerkostnaderna. Ingen har rĂ„d att sitta pĂ„ sĂ„na lagerkostnader som man gjorde förr.
Vilka tips kan ni ge andra?
â VĂ„ga prova nya rutiner, var lyhörd och fortsĂ€tt att jobba med sortimentet. Idag tror jag ocksĂ„ man behöver ett digitalt skyltfönster oavsett om det Ă€r en webbshop eller sociala medier. Sedan kan vi inte bortse frĂ„n hur Vimmerby verkligen stĂ€llt upp för handeln under pandemin och dĂ„ ocksĂ„ fĂ„tt upp ögonen för att handla hemma, sĂ€ger Sand.
Stuneks öppnade 1951 och drivs sedan Är 2000 av Petra Pettersson med hjÀlp av dottern Anna. NÀr pandemin tvingade andra att lÀgga ner bestÀmde de sig för att satsa i en ny lokal.
â Vi har expanderat istĂ€llet och nĂ€r vi bytte lokal fick vi 30 kvadratmeter till, sĂ€ger Ă€garen Petra Pettersson.
Men vad Àr dÄ framgÄngskonceptet som gjort att butiken överlevt bÄde lÄgkonjunktur och pandemi? Petra kan se tvÄ direkta faktorer.
â UnderklĂ€der Ă€r nĂ„got alla behöver och en bh har 80 storlekar. DĂ„ Ă€r det viktigt att det blir rĂ€tt och det kan det bli hos oss dĂ„ man fĂ„r hjĂ€lp och kan prova. SĂ„ utbudet och servicen med den personliga kontakten och hjĂ€lpen, det tror jag Ă€r viktigt.
Kahnli KlÀder Àr ocksÄ ett familjeföretag som öppnade 1951. Men uppstarten var lÄngt ifrÄn smÀrtfri och det krÀvdes tid för att komma igÄng och etablera sig som en erkÀnd klÀdbutik.
â Det var svĂ„rt att komma igĂ„ng. De bĂ€sta Ă„ren var helt klart 80-talet. DĂ„ sĂ„lde vi för 20 000 kronor om dagen, sĂ€ger Ă€garen Anne-Marie HĂ€llmar.
Vad har varit framgÄngsfaktorn?
â Ett brett sortiment. Det mĂ€rktes under pandemin nĂ€r försĂ€ljningen av damklĂ€der drog ner medan herrarna höll i. Nu Ă€r det istĂ€llet klĂ€nningar som gĂ„r. Annars Ă€r det den klassiska linjen med hög kvalitet som kunderna kommer tillbaka för.
Kahnli KlÀder har Àven tvÄ delar i sitt sortiment som kan vara svÄrt att fÄ tag pÄ: huvudbonader och stora storlekar.
â Huvudbonaderna gĂ„r hela tiden och mĂ€nniskor kommer lĂ„ngt ifrĂ„n för att köpa hattar av mig. Jag har ocksĂ„ stora storlekar, upp till 8X och livrem pĂ„ 1,60 meter. De som behöver det brukar vara tacksamma.