Hemligheten: Så har anrika butikerna överlevt allt

Butiker i centrum kommer och går men vissa består – genom allt tydligen. Vad är deras hemlighet till framgång och hur ska man tänka för att bli en av dem? Vimmerby Tidning har intervjuat tre av Vimmerbys äldsta butiker.

"Vi har alltid haft en stark vilja av att ha kvar det lilla familjeföretaget och offrat mycket för det", säger Anne-Marie Hällmar som idag äger Kahnli Kläder som startades av hennes far.

"Vi har alltid haft en stark vilja av att ha kvar det lilla familjeföretaget och offrat mycket för det", säger Anne-Marie Hällmar som idag äger Kahnli Kläder som startades av hennes far.

Foto: Johanna Rotebäck

Vimmerby2022-06-01 20:00

Familjeföretaget Sandströms firar snart 100 år. Genom åren har de lärt sig att både bygga en kundkrets och göra anpassningar för tiden vi lever i.

– Vi försöker alltid vara lyhörda och lyssna på kunderna och vad de efterfrågar. Vi är ett litet företag som ändå är en kedja och det gör att vi snabbt kan ställa om eller bredda sortimentet. Under pandemin kunde vi till exempel öka sortimentet av pyjamas och outdoor och det tror jag är bra, säger butikschef Camilla Sand.

Vad är det som har gjort att ni finns kvar än idag?

– Kläder behövs alltid och jag tror att bredden av både herr- och damkläder har varit viktig. Ibland har försäljningen av herrkläder varit starkast och dragit damkläderna, ibland tvärtom. Sedan tror jag också att bredden med både vardagskläder och kostym är bra, även om vi har mest vardagskläder eftersom det är vad vi använder mest.

Vilka leverantörer man väljer att arbeta med är också en viktig del av framgången, menar Sand.

– Vi har många leverantörer vilket gör att vi kan välja och vraka men också plocka upp nya märken. Vi jobbar mycket med "never out of stock" vilket innebär att vi själva inte står för lagret utan kan beställa mer om vissa storlekar säljer slut. På så vis kan vi hålla nere lagerkostnaderna. Ingen har råd att sitta på såna lagerkostnader som man gjorde förr.

Vilka tips kan ni ge andra?

– Våga prova nya rutiner, var lyhörd och fortsätt att jobba med sortimentet. Idag tror jag också man behöver ett digitalt skyltfönster oavsett om det är en webbshop eller sociala medier. Sedan kan vi inte bortse från hur Vimmerby verkligen ställt upp för handeln under pandemin och då också fått upp ögonen för att handla hemma, säger Sand.

undefined
"De bakom jobbar stenhårt med att förhandla hyror, bra priser och skapa kuranta lager. De vet precis när vi ska ha rea och ser till att vi har rätt priser med höga bruttovinster. Vi har också duktiga inköpare som hela tiden jobbar med att scanna av marknaden", säger Sandströms butikschef Camilla Sand. Här med butiksanställda Fredrika Mårtensson.

Stuneks öppnade 1951 och drivs sedan år 2000 av Petra Pettersson med hjälp av dottern Anna. När pandemin tvingade andra att lägga ner bestämde de sig för att satsa i en ny lokal.

– Vi har expanderat istället och när vi bytte lokal fick vi 30 kvadratmeter till, säger ägaren Petra Pettersson.

Men vad är då framgångskonceptet som gjort att butiken överlevt både lågkonjunktur och pandemi? Petra kan se två direkta faktorer.

– Underkläder är något alla behöver och en bh har 80 storlekar. Då är det viktigt att det blir rätt och det kan det bli hos oss då man får hjälp och kan prova. Så utbudet och servicen med den personliga kontakten och hjälpen, det tror jag är viktigt.

undefined
En flytt rakt över torget var gnistan som Stuneks behövde igen. Nu finns det 30 kvadratmeter till att röra sig på. På bild syns ägaren Petra Pettersson.

Kahnli Kläder är också ett familjeföretag som öppnade 1951. Men uppstarten var långt ifrån smärtfri och det krävdes tid för att komma igång och etablera sig som en erkänd klädbutik.

– Det var svårt att komma igång. De bästa åren var helt klart 80-talet. Då sålde vi för 20 000 kronor om dagen, säger ägaren Anne-Marie Hällmar.

Vad har varit framgångsfaktorn?

– Ett brett sortiment. Det märktes under pandemin när försäljningen av damkläder drog ner medan herrarna höll i. Nu är det istället klänningar som går. Annars är det den klassiska linjen med hög kvalitet som kunderna kommer tillbaka för.

undefined
"Vi har alltid haft en stark vilja av att ha kvar det lilla familjeföretaget och offrat mycket för det", säger Anne-Marie Hällmar som idag äger Kahnli Kläder som startades av hennes far.

Kahnli Kläder har även två delar i sitt sortiment som kan vara svårt att få tag på: huvudbonader och stora storlekar.

– Huvudbonaderna går hela tiden och människor kommer långt ifrån för att köpa hattar av mig. Jag har också stora storlekar, upp till 8X och livrem på 1,60 meter. De som behöver det brukar vara tacksamma.

Den snart ikoniska reklambilden från SiR i skyltfönstret hos Kahnli Kläder är från minst 80-talet spår Hällmar.
"Den kan vara från 70-talet med", säger hon.
Den snart ikoniska reklambilden från SiR i skyltfönstret hos Kahnli Kläder är från minst 80-talet spår Hällmar. "Den kan vara från 70-talet med", säger hon.
Butikernas samlade tips

Brett sortiment – Smalt sortiment

Handlaren vet bäst – Lyssna på kunderna

Sälj något alla behöver – Sälj något få behöver

Få leverantörer – Många leverantörer

Servicen är viktig – Service vad är det?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!