För att hålla koll och få ner kostnaderna på sina elräkningar byter Henry Mukka elleverantör regelbundet. Men han har aldrig varit elkund hos Vimmerby Energi. Trots detta har han fått två elräkningar från bolaget de senaste 18 månaderna.
- Jag och min fru flyttade från Kalvstigen till Sevedegatan och i samband med flytten gjorde Vimmerby Energi oss till kund, trots att vi hade ett annat bolag, berättar Henry Mukka.
Efter att ha kontaktat Vimmerby Energi förklarade man att det blivit fel och Henry och hans fru fick tillbaka sina pengar.
När paret sedan separerade och Henry flyttade till en ny adress kontaktade de sin elleverantör Göta Energi för att bekräfta att hon fortfarande skulle vara kund hos dem.
- Då sa vårt elbolag att vi skulle meddela Vimmerby Energi om flytten eftersom de var nätleverantörer. Så vi gjorde det men då blev vi plötsligt kund hos dem igen, märkte vi när min fru fick ytterligare en elräkning därifrån, berättar Henry Mukka.
- Så vi undrade ju hur det kunde gått till. På Göta Energi, som hon tillhör, sa de att Vimmerby Energi hade meddelat att min fru hade gått över som kund hos dem.
- Jag ringde Vimmerby Energi och klargjorde att vi inte vill vara kund hos dem och ifrågasatte även vårt elbolag hur det kunde bli så här. De tyckte det var konstigt. På Vimmerby Energi sa man helt enkelt "vi har gjort fel".
- Ja, vi har klantat oss- kunden har gjort allt rätt, konstaterar Mattias Gustafsson, marknadschef på Vimmerby Energi som beklagar att Henry Mukka fått felaktig elräkning från bolaget.
Vimmerby Energi ska anvisa kunden till ett e-handelsföretag om kunden inte själv gjort ett aktivt val.
- Men i det här fallet skulle vi inte anvisat eftersom kunden hade gjort ett val. Det är vi som har missat, säger Mattias Gustafsson.
Läs mer i onsdagens papperstidning
Henry fick dubbla elräkningar - utan att ens vara kund
"Att det kan bli fel en gång kan jag förstå, men inte två gånger"
Foto: Scanpix
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!