Under pandemin har hemmet blivit viktigare, något som märkts i blomsterbranschen.
– Gå-bort-blomman har ersatts av göra-fint-hemma-blomman så vi har ändå varit förskonade jämfört med andra branscher, säger ägaren till Lindeborgs Blommor, Lotta Andersson.
Hur har pandemin märkts hos er?
– Det har gått upp och ner med kunder under året vilket gjort det svårplanerat med beställningar. Men vår grossist kommer ofta och vi har även vårt egna växthus i Mariannelund som gjort att vi kunnat bibehålla kvalitén.
På det stora hela anser de sig vara en förskonad bransch och Lotta Andersson ser även en rad anledningar till varför man klarat sig som man gjort.
– Vi är sedan innan en härdad bransch och duktiga på att anpassa oss. Vi är också sedan länge vana att sälja över telefon och erbjuda andra sätt att betala än enbart inne i butik.
Även om man klarat sig bra under pandemin ser Andersson istället ett annat problem som växer sig större, nämligen de ökande elpriserna som tvingar bland annat odlare i Holland att släcka ner sina växthus.
– Många odlare har det tufft och marginalerna är redan för små. Det kommer påverka tillgången framöver, helt klart.
Men trots hoten om minskade blomleveranser tar Lindeborgs Blommor framtiden med ro.
– Vi är ett hårt kämpande släkte vi som arbetar med blommor. Det är en helt otrolig bransch men det svänger fort och man får hela tiden ha ett öra mot världen och anpassa sig, säger Lotta Andersson.