Flera personer som via telefon försökt nå Vimmerby hälsocentral har på sistone mötts av ett automatiserat ljudmeddelande som säger att ärendet för närvarande inte kan hanteras.
Ett högt tryck i kombination med låg bemanning gör att många samtal inte når fram – det är brist på personal som kan ta emot dem.
– Vi har lägre sjuksköterskebemanning under sommarhalvåret precis som på många andra ställen i Sverige, säger Camilla Ljungdahl, verksamhetschef på Vimmerby hälsocentral.
För att kunna möta det stora behovet tar hälsocentralen stöd från både Hultsfred och från Mörlunda, men det räcker inte alltid till.
– Vår telefonkö blir fylld väldigt snabbt, konstaterar hon.
Verksamhetschefen förklarar att det dels är svårt att få tag på sommarvikarier, och dessutom har hög sjukfrånvaro i den befintliga arbetskåren försvårat ytterligare. Att personal är hemma från jobbet gör det ännu svårare att svara upp mot det behov som finns av att ta emot inkommande samtal.
– Vi hade problem med sjukdom i personalgruppen i förra veckan, vilket även ses till viss del denna vecka. Jag hoppas det kan bli bättre framöver, säger Ljungdahl.
Hon lyfter att alla samtal de får in handlar om att människor har en oro, men hänvisar till att vissa ärenden kan hanteras på annat sätt än via telefon.
– Har man möjlighet att gå in via 1177 Vårdguiden och skriva till oss om man till exempel vill ha ett recept förnyat eller om/avboka en tid är det tacksamt för att avlasta, säger hon.