"Hoppas på 2+1-väg till 2025"

Målsättningen är en 2+1-väg ända från Glahyttrondellen till Linköping. Michael Leijonhud tror att planerna kan bli verklighet - om drygt tio år.
- Sträckan Vimmerby-Hultsfred skulle kosta minst 120 miljoner kronor, säger han.

Pekar ut riktningen. Infrastrukturkansliets Michael Leijonhud vill se en mittseparerad väg genom länet.

Pekar ut riktningen. Infrastrukturkansliets Michael Leijonhud vill se en mittseparerad väg genom länet.

Foto:

Vimmerby2014-05-26 06:15


Regionförbundet lägger 70 miljoner om året på infrastukturen. 2+1-vägen mellan Vimmerby och Toverum kostade 65 miljoner.
Då förstår ni att de regionala krafterna har liten makt över utvecklingen av länets infrastruktur. Ska infrastrukturen utvecklas i länet måste Trafikverket gå in med medel - och där ligger alltså förklaringen till den undermåliga infrastruktur som dömdes ut av företagarna i Svenskt Näringslivs ranking.

Vill separera vägen
Jämte en upprustning av Stångådalsbanan arbetar Infrastrukturkansliet för en mittseparerad 2+1-väg mellan Glahytt (där väg 34 och väg 47 skiljs från varandra) och Linköping. Stora steg har tagits och tas på den östgötska sidan av vägen, men en 2+1-väg på 34:n/23:n genom Vimmerby kommun är långt borta.
- Nu har vi en arbetsplan klar för Målilla-Hultsfred och det finns 65 miljoner klara för det. Preliminärt startdatum är 2020, men jag skulle tro att 2018 är realistiskt, säger Infrastrukturkansliets Michael Leijonhud.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om