Regionförbundet lägger 70 miljoner om året på infrastukturen. 2+1-vägen mellan Vimmerby och Toverum kostade 65 miljoner.
Då förstår ni att de regionala krafterna har liten makt över utvecklingen av länets infrastruktur. Ska infrastrukturen utvecklas i länet måste Trafikverket gå in med medel - och där ligger alltså förklaringen till den undermåliga infrastruktur som dömdes ut av företagarna i Svenskt Näringslivs ranking.
Vill separera vägen
Jämte en upprustning av Stångådalsbanan arbetar Infrastrukturkansliet för en mittseparerad 2+1-väg mellan Glahytt (där väg 34 och väg 47 skiljs från varandra) och Linköping. Stora steg har tagits och tas på den östgötska sidan av vägen, men en 2+1-väg på 34:n/23:n genom Vimmerby kommun är långt borta.
- Nu har vi en arbetsplan klar för Målilla-Hultsfred och det finns 65 miljoner klara för det. Preliminärt startdatum är 2020, men jag skulle tro att 2018 är realistiskt, säger Infrastrukturkansliets Michael Leijonhud.
"Hoppas på 2+1-väg till 2025"
Målsättningen är en 2+1-väg ända från Glahyttrondellen till Linköping. Michael Leijonhud tror att planerna kan bli verklighet - om drygt tio år.- Sträckan Vimmerby-Hultsfred skulle kosta minst 120 miljoner kronor, säger han.
Pekar ut riktningen. Infrastrukturkansliets Michael Leijonhud vill se en mittseparerad väg genom länet.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!