Hoppet ställs till trädgårdarna

Visionen var 150 000 årliga besökare från 2015 och framåt. 2014 budgeterar Astrid Lindgrens Näs AB med 16 000 betalande besökare - lika många som ifjol. - Internt är vi förstås frustrerade för att inte fler besöker oss, säger vd Kjell Åke Hansson.

Skiss över Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs. Såhär kan området runt Astrid Lindgrens barndomshem se ut i framtiden. Den första etappen av totalt tre i projektet invigs i sommar. Investeringskostnaden väntas hamna på minst 20 miljoner kronor och är tänkt att locka 100 000 besökare.

Skiss över Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs. Såhär kan området runt Astrid Lindgrens barndomshem se ut i framtiden. Den första etappen av totalt tre i projektet invigs i sommar. Investeringskostnaden väntas hamna på minst 20 miljoner kronor och är tänkt att locka 100 000 besökare.

Foto:

Vimmerby2014-02-27 07:21


I ett äldre dokument finns en vision om 150 000 besökare på Astrid Lindgrens Näs under 2015. Ett mål som ser ut att misslyckas. Publikutvecklingen på Näs har varit långtifrån den förväntade.
I budgeten för 2014 kalkylerar man med 16 000 betalande besökare. Det är lika många som löste entré på Näs under 2013. Det totala besöksantalet beräknas dock vara betydligt högre än så. Uppskattningsvis besökte 40 000 människor Näs under 2013.
- Vi budgeterar med 16 000, men internt hoppas vi givetvis på fler. Fram till och med sista december 2015 hoppas vi på 40 000 betalande besökare, säger Kjell Åke Hansson som arbetat som verkställande direktör sedan 2007.

"Tar tid"
Hansson är både nöjd och missnöjd med publikutvecklingen:
- Riksidrottmuseet i Stockholm har statligt stöd och drygt 13 000 besökare per år. Vi ligger i lilla Vimmerby och har fler betalande besökare och utöver det 20 000-25 000 besökare på området. Jag tycker att vi har haft en god publikutveckling, men internt är vi förstås frustrerade för att fler inte besöker oss. Vi tycker att vår utställning håller så pass hög kvalité.
Hur ska ni locka fler till Näs?
- Vi behöver vässa vårt erbjudande och det gör vi med en häftig trädgårdsmiljö och fler och bättre temautställningar.
Varför har utvecklingen gått långsammare än förväntat?
- Det tar tid att bygga upp en publik och renommé. Sedan har vi haft för lite pengar till marknadsföring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om