När tjejerna som läser KY-utbildningen Chefs- och entreprenörskap på Fredensborg fick uppdraget att förlänga och förnya höstmarknaden i Vimmerby började de i rätt ände.
- Vi gick runt på marknaden förra året och kände efter vad vi saknade.
De saknade dofter. De saknade höstkänslan. Och när de frågade Vimmerbybor och handlare vad de ville ha på marknaden fick de svar som "mera genuina produkter".
Känsla av höst
Det har de gått på, när de snickrat ihop ett program som ska få marknaden att skilja sig från mängden.
- Vår utmaning blev att göra Vimmerby marknad som inte var som vilken marknad som helst, och få fram känslan av höst. Vårmarknaden och höstmarknaden ska inte vara exakt lika, säger Anette Viheriälä.
Marknaden inleds i eftermiddag med det numera väl etablerade inslaget loppis och så blir det dans och teater, "Höstliga känslo-stormar", med Kulturskolans låg- och mellanstadiegrupper på torget.
Höstmarknad som sticker ut
Lokalproducerad mat nästgårds med korvkiosken, marknadsbio och höststämning på stans krogar. Eleverna på KY Chefs- och entreprenörskap i Storebro vill att höstmarknaden i Vimmerby ska sticka ut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!