Hotellägare hotar stämma Vimmerby kommun

Ta med Hotell Villa Villekulla i marknadsföringen eller ta emot en stämning. Så kan en skrivelse från advokat Lennart Lindström vid advokatfirman Grünberger sänd till Vimmerby Turistbyrå, sammanfattas.

Vimmerby2004-04-27 06:29

Lindström företräder Maria Sidenbrand, ägare till Hotell Villa Villekulla i Södra Vi.
Förvarningen om en kommande stämning gäller att Vimmerby Turistbyrå AB har beslutat att inte längre rekommendera Södra Vi-hotellet vare sig i den egna broschyren eller på internet.

Klagomål
- Vi har fått in klagomål på hotellet under flera år. Klagomålen gäller allt i från bemötande och städning, till frukosthantering och inredning, säger Christina Thorstensson, turistchef i Vimmerby.
I och med turistbyråns exklusiva rätt att bedriva verksamhet i Vimmerby kommun, anser advokat Lindström att ansvaret för utestängandet faller på Vimmerby kommuns bord. Hotellets juridiska ombud kräver att turistbyrån ska garantera att man aktivt ska rekommendera hotellet, samt att hotellet läggs ut på hemsidan. Det krävs också att hotellet garanteras en plats i 2005 års broschyr.

Stämmer kommunen
Om inte en överenskommelse sker före den 30 april kommer advokatfirman att på Maria Sidebrands uppdrag att lämna in en stämning mot Vimmerby kommun.
I sin skrivelse har advokaten gått igenom protokoll från styrelsemöten i Vimmerby Turistbyrå AB. Där finner han att hotellet varit uppe för diskussion vid endast två tillfällen, den 9 september 2003 samt den 27 november 2003. "I det förstnämnda protokollet var det endast fråga om en redovisning av den gångna säsongen 2003 men på styrelsemötet i november beslöt styrelsen att godkänna verkställande direktörens och styrelseordförandens beslut att neka hotellet medverkan i kommande säsongs turistbroschyrer."
Advokaten säger sig sakna både underlag och en utredning som skulle kunnat ge stöd till styrelsebeslutet. Han ifrågasätter också varför inte klagomålen förts fram till hotellägaren. Men det säger Christina Thorstensson att turistbyrån gjort.
- Vi har fört fram klagomålen, men inte alla och inte varje gång. Vi har samlat ihop flera innan vi har hört av oss.

Smutsigt
Muntliga klagomål har förts fram till miljö- och byggnadsförvaltningen i Vimmerby av personer som gästat hotellet. Det gällde bland annat att hotellet skulle vara smutsigt. Klagomålen ledde i det fallet till en föranmäld inspektion där de kommunala tjänstemännen inte fann något att anmärka på. De före detta gästerna vände sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att om möjligt få rätt där. Fallet är under utredning hos nämnden.
Hotellets juridiska ombud anser att hans huvudman vållats allvarlig skada på grund av turistbyråns agerande. I och med kopplingen mellan turistbyrå och kommun är det Vimmerby kommun som ombudet håller för ansvarig i ärendet. Ett felaktigt och försumligt sätt att hantera ärendet på, skriver ombudet bland annat.

Fakta
Läs också:
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om