Vimmerby Tidning har tidigare skrivit om Vimmerby stadshotells stora spasatsning. I källaren har gamla lokaler rustats upp och i oktober förra året slogs portarna upp för allmänheten, efter att tidigare ha varit helt stängd för besökare. Nyligen vann designfirman som varit högst delaktiga i bygget ett pris för sin interiördesign i en tävling i London.
Hotellchefen Martina Andersson har tidigare lyft en förhoppning om att hotellets spasatsning ska göra dem starkare som en året-runt-destination, som lockar mer än bara sommargäster. Nu har hotellet blivit medlem i föreningen Svenska spahotell, vilket Andersson tror blir ett steg i rätt riktning för deras mål.
På vilket sätt tror du att det kommer göra er starkare som året-runt-destination?
– Det är erkänt bra att vara medlem i den föreningen och jag tror att det. Vi får verkligen sällskap av Sveriges bästa spahotell. Människor som är både ovana och vana spagäster kan gå in och se att vi är med, och det blir ett kvitto på vår kvalitet. Samtidigt ger det ett nätverk som är bra för oss, där vi kan ta hjälp av de som drivit spa längre, säger Martina Andersson.
Tror du att gemene man har tillräcklig koll på spaföreningen och vad det innebär för att det ska göra skillnad?
– Det är inte så säkert, men jag upplever att det ändå blir en kvalitetsstämpel. Sen tror jag att många vana spabesökare kan gå in via den vägen och hitta till oss, så då når vi bredare, säger hon.
I januari var Svenska spahotells styrelse på plats i Vimmerby för att se om hotellets spa håller måttet, och efter det blev de godkända och sedan även invalda i föreningen.
Kostar det er något att vara med?
– Det kostar en liten marknadsföringspeng, men det är mer som en symbolisk medlemsavgift kan man säga. Inga stora summor.
Finns det en risk att ni skrämmer bort barnfamiljerna som idag är en stor kundgrupp om ni satsar mer på att utmärka er position som spahotell?
– Nej, det tror jag absolut inte. Spahotellet är främst på ickesäsong, alltså höst, vår och vinter. Barnfamiljerna och det paradis vi levererar i Vimmerby på sommaren förändras inte bara för att vi satsar på destinationshotell. Under sommaren marknadsför vi oss mer som ett barnfamiljshotell, säger Martina Andersson.