Hugo om växelvis distansundervisning: "Bra kompromiss"

"Jag tycker det är en bra lösning." säger Hugo Roslund, elev på Vimmerby gymnasium som just gjort sin första vecka med distansundervisning.

"Vi elever får fortfarande lite social kontakt varannan vecka, prata med klasser och lärare och hela den biten. Jag tycker det är en bra lösning, en bra kompromiss." säger Hugo Rosenlund.

"Vi elever får fortfarande lite social kontakt varannan vecka, prata med klasser och lärare och hela den biten. Jag tycker det är en bra lösning, en bra kompromiss." säger Hugo Rosenlund.

Foto: Privat

Vimmerby2020-11-28 06:00

Den 19 november kom beskedet om att Vimmerby gymnasium inför växelvis distansundervisning för sina elever, för att på så sätt glesa ut bland eleverna i skolan. För Hugo Rosenlund, som läser sista året på teknikprogrammet innebär det att han just avslutar första veckan på distans, nästa vecka ska han vara på plats i skolan.

– Distansundervisning i sig tycker inte jag är jättekul. Det är svårt att hålla självdisciplinen när man är hemma, det är lätt att gå och göra något annat än man ska. Det blir inte riktigt samma sak som att vara i skolan.

Att få vara på plats i skolan varannan vecka tycker han är en bra lösning.

– Vissa har svårt att vara hemma i och med det här med självdisciplinen och då är det bra att när man väl är i skolan så blir det som vanlig skolgång, säger han och fortsätter:

– Jag har varit lyckligt lottad att jag har det bra ställt hemma och bra kontakt med mina föräldrar, men för en del andra ungdomar är kanske kontakten med lärare den enda vuxna kontakten man har om dagarna. Då blir det nog extra jobbigt att vara hemma och inte träffa några andra vuxna än sina föräldrar som man kanske inte har så bra kontakt med. 

Trots att han sitter hemma så följs schemat på samma sätt som om undervisningen hade varit på skolan.

– Idag exempelvis så börjar jag klockan 09.50 med programmering. Läraren skickar ut en länk till vårt digitala klassrum och sen kopplar alla upp sig mot den länken och så har vi video-lektion. Sen följer schemat för dagen med lunch, sen är det svenska, matte och engelska. 

Hugo Rosenlund tycker att tekniken med videosamtal funkar ganska bra. Men han ser ett problem:

– När man sitter på videosamtal så blir man väldigt ”exposed” om man ber om hjälp. Alla andra i klassen hör precis varenda ord man säger till läraren, varenda liten grej man frågar om, som man i klassrummet kanske inte hade lagt märke till överhuvudtaget. Jag tror att många kanske kan vara rädda att fråga om hjälp då, att man inte vill visa vad man inte kan. 


Som elevrådsordförande har han deltagit i många diskussioner kring situationen, både med skolledning men även internt i elevrådet och med klasserna på skolan.

– Vi i elevrådet har varit väldigt splittrade, det är några som tycker att vi skulle gått över till full distansundervisning för flera veckor sedan. Vi treor var lite mer inne på att vi skulle avvakta läget och se hur det blir.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!